Virksomheder på sociale medier har behov for større digital etik
Overvågning, afhængighed, misinformation, vrede og manglende kontrol over persondata. Sociale mediers negative konsekvenser er i de seneste år blevet en større del af vores bevidsthed.
Den udvikling belyser en ny udgave af bogen "Sociale medier – et kritisk perspektiv", som lektor og ph.d. Hans-Christian Christiansen fra Cphbusiness er fagredaktør på sammen med ph.d. Gitte Rose. Bogen sætter særligt fokus på behovet for en etisk tilgang, når virksomheder bruger sociale medier.
- Flere forbrugere fravælger i dag de sociale medier, fordi diskursen har ændret sig, og man er blevet bevidst om de mulige bagsider. Og i takt med at befolkningen forholder sig mere kritisk, er tendensen, at flere virksomheder også overvejer deres tilstedeværelse på de sociale platforme, fortæller Hans-Christian Christiansen i en pressemeddelelse fra Copenhagen Business Academy.
Et større behov for digital etik
Siden sociale medier blev en del af vores hverdag, har mange virksomheder brugt dem som en primær kanal i deres kommunikation og markedsføring.
- Sociale medier har åbnet for helt nye perspektiver for virksomheder og ledere. Du kan skabe forbindelser med kunder og brugere på tværs af hele kloden, dele viden og udvikle nye forretningsmodeller. Og man har længe set tilstedeværelsen på sociale medier som afgørende for at kunne konkurrere, siger Hans-Christian Christiansen og fortsætter:
- Der er derfor også stigende opmærksomhed i virksomheder på, at tilstedeværelsen på sociale medier ikke kun skal skabe forretningsværdi – den skal også bunde i en forståelse for, at man gør det rigtige, siger Hans-Christian Christiansen.
Bogen er udkommet på Hans Reitzels forlag.
Læs pressemeddelelse om bogen her.
En forsmag på bogen kan findes her.