“En grov sag”: 15 kendte danskere kapret til internationalt pillesalg

-
Mindst 15 kendte danskere misbruges lige nu i deepfake-videoer og falske artikler, der leder til hjemmesider, der sælger piller.
-
I det manipulerede materiale, som florerer massivt på Facebook og eksterne hjemmesider, hævdes pillerne at kunne kurere alvorlige sygdomme.
-
Forbrugerrådet Tænk kalder svindelnummeret for “en alvorlig og grov sag”.
-
TjekDet har fundet frem til manden bag hjemmesiderne, som fralægger sig ansvaret for svindelindholdet.
Søren Brostrøm, Peter Qvortrup Geisling og Bente Klarlund. Det er navnene på blot tre af mindst 15 kendte danskere, der for tiden florerer i annoncer og opslag på Facebook, hvor de tilsyneladende anbefaler produkter, der hævdes at kunne kurere sygdomme som diabetes og prostatakræft.
I virkeligheden er der tale om et omfattende, internationalt svindelnummer, der misbruger kendissernes identitet til at promovere en række forskellige præparater. TjekDet har identificeret over 20 forskellige præparater, som gennem aggressiv markedsføring, forfalskede artikler og udokumenterede løfter om at kunne helbrede en række sygdomme, sælges til danskerne.
TjekDets research viser, at den massive markedsføring udspringer fra et og samme sted, nemlig et hollandsk firma. Svindelnummeret vækker bekymring hos Forbrugerrådet Tænk.
“Der er tale om en alvorlig og grov sag, som potentielt risikerer at komme en masse forbrugere til skade,” siger seniorjurist Daniel Mathias Bager til TjekDet.
Deepfakes og falske artikler
De mange opslag og annoncer på Facebook forsøger at fremstå troværdige ved at misbruge kendte, som danskerne har tillid til, når det gælder sundhedsspørgsmål. I videoer hævder Søren Brostrøm, at han har fundet kuren mod prostatitis, mens det andre gange er Peter Qvortrup Geisling, der løfter sløret for en metode til at kurere diabetes på kun 17 timer. Det kan også være lægen Jesper Nygart, der promoverer en kur mod kræft.
Ofte fører opslagene og annoncerne videre til artikler, som svindlere har fabrikeret. Afsenderne fremstår som troværdige kilder som DR, WHO eller Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Det kan eksempelvis være Bente Klarlund, der i en lang og detaljeret DR-artikel anbefaler et mirakelprodukt mod rejsningsproblemer.

På samme måde misbruges mindst 15 - og sandsynligvis endnu flere - kendte danskere lige nu i svindelnummeret. Ingen af dem har sagt ja til at medvirke i videoerne, som i virkeligheden er forfalskede deepfakes, ligesom deres udtalelser i de falske artikler ikke er ægte.
Det er ikke kun i Danmark, at det store spind af forfalsket promovering florerer. Eksempelvis optræder den tidligere svenske statsepedimolog Anders Tegnell i lignende opslag og artikler i Sverige, hvor han i deepfakes på samme måde anbefaler kure mod forskellige sygdomme.
Ulovlig markedsføring til en sårbar forbrugergruppe
TjekDet har præsenteret det store spind af forfalskede artikler og videoer for Forbrugerrådet Tænk, der ikke er i tvivl om, at markedsføringen er ulovlig.
“For det første kommer de med en række postulater om pillernes sundhedsmæssige virkninger, som de ikke fremlægger dokumentation for. Der kan være tale om ulovlig markedsføring, da der gælder et dokumentationskrav, hvilket vil sige, at man skal kunne dokumentere de oplysninger, man bringer om et produkt,” fortæller seniorjurist Daniel Mathias Bager.
Seniorjuristen fortæller, at det i mange tilfælde kan være svært for forbrugeren at gennemskue, om der er tale om ægte eller manipuleret indhold. Han vurderer de falske artikler og deepfake-videoerne som groft vildledende.

“Man må ikke misbruge kendte personer og mediers troværdighed på den måde. Det er groft vildledende at stille forbrugerne i udsigt, at de kan blive kureret for alvorlige sygdomme og bruge falske optagelser med kendte sundhedsfaglige personer til at skabe troværdighed, især når der efter alt at dømme er tale om en virkningsløs pille,” siger Daniel Mathias Bager.
Og når det handler om alvorlige sygdomme som diabetes og kræft, ser Forbrugerrådet skærpet på den ulovlige markedsføring.
“Når det gælder helbredelse af sygdomme, taler man til en ofte mere sårbar forbrugergruppe. Derfor ser vi skærpet på det i forhold til andre typer af forbrugervildledning, når det handler om denne type produkter,” siger Daniel Mathias Bager.

Hollandske hjemmesider på skabelon
Om der er tale om indhold, der misbruger den ene, anden eller tolvte deepfake-kendis, ender alle de mange opslag, annoncer og artikler samme sted. Nemlig på hjemmesider, der har hjemme i Holland.
TjekDet har identificeret over 20 forskellige hjemmesider, som alle sælger præparater og følger samme skabelon. Forskellen er, at pillerne går under forskellige navne, og at prisen kan variere. De hedder for eksempel Pura Vida, Frank & Frey og Pure Leaf.
TjekDets research viser, at alle hjemmesiderne fører samme sted hen: nemlig til selskaberne SendFreaks og 2HealthFreaks, som begge er ejet af holdingselskabet Beugelsdijk Holding i Holland. Holdingselskabet er igen ejet af hollænderen Michel Beugelsdijk, som altså i sidste ende er ansvarlig for de over 20 forskellige hjemmesider, der sælger piller.

Selvom firmaet hører hjemme i Holland, er det stadig dansk lovgivning, der gør sig gældende, forklarer Forbrugerrådet Tænks Daniel Mathias Bager. Når firmaet henvender sig til danske forbrugere, har dansksprogede hjemmesider og sælger i danske kroner, skal de overholde dansk markedsføringslovgivning.
Det er ikke første gang, at Michel Beugelsdijks navn dukker op i forbindelse med svindel. I 2018 blev der i Belgien advaret mod en række firmaer, der svindlede forbrugere i forbindelse med salg af kosttilskud - og et af de involverede firmaer var 2HealthFreaks, som Michel Beugelsdijk altså ejer.
I 2020 fik et firma ved navn StayHealthyProducts også en advarsel af de hollandske forbrugermyndigheder for at vildlede forbrugerne. Et kig i internetarkivet WaybackMachines gemte versioner af StayHealthyProducts hjemmeside viser, at 2HealthFreaks, og dermed Michel Beugelsdijk, også står bag denne hjemmeside.
Utilfredse kunder
Flere er tilsyneladende blevet fanget af den omfattende markedsføring, der i sidste ende fører til de mange hjemmesider, hvor man købe piller. 45 af dem kan man finde på Trustpilot-siden, hvor kunder anmelder den ene af hjemmesiderne, Frank & Frey.
44 ud af 45 anmeldere giver hjemmesiden én ud af fem stjerner.
Kunderne beretter blandt andet om, at virksomheden er umulig at komme i kontakt med, at der trækkes flere penge end angivet, og i nogle tilfælde har kunderne slet ikke modtaget nogen pakke. Flere kalder det et fupnummer.
“En virksomhed, der sælger produkter ved hjælp af falske videoer af berømtheder, der reklamerer for deres produkter. De refunderer ikke, og produkterne er elendige og sandsynligvis falske, ligesom deres videoer,” skriver en bruger.

TjekDet har været i kontakt med en af de danske kunder, der blev lokket ind på hjemmesiden gennem en annonce på Facebook og endt med at købe kapsler fra Frank & Frey. Hun ønsker at være anonym, men kalder firmaet for “fup og fidus” og beskriver overfor TjekDet, at firmaet var umulige at få i tale, da hun fortrød sit køb. Først, da hun fortalte dem, at hun havde returneret pakken med sporing og dermed kunne bevise, hvor den var, svarede de på hendes henvendelser.
Ikke deres ansvar
TjekDet har fremlagt vores research og kritikken for ejeren af det hollandske holdingsselskab, Michel Beugelsdijk.
Både i samtaler og i mails fralægger han sig ansvaret for det manipulerede materiale, der promoverer hans produkter. Hans forklaring er, at markedsføringen af produkterne er lagt ud til markedsføringsselskaber, og at han ikke har kontrollen over det falske indhold, som optræder på Facebook og eksterne hjemmesider.
“Vi blev dybt chokerede og bekymrede, da vi via din e-mail blev gjort opmærksomme på eksistensen af deepfake-videoer, hvor danske offentlige personer tilsyneladende promoverer en påstået kur mod diabetes - videoer, der i sidste ende linker til vores hjemmeside og vores produkter. Vi samarbejder med eksterne marketingpartnere og affiliates verden over, som promoverer vores produkt. Dette giver bred eksponering, men betyder desværre også, at ikke al markedsføring sker under vores direkte kontrol,” skrev Michel Beugelsdijk første gang, TjekDet konfronterede ham.
Siden har TjekDet også talt i telefon med Michel Beugelsdijk og sidst modtaget et endeligt skriftligt svar på de forskellige kritikpunkter. Her fastholder han, at han hidtil har været uvidende om de mange svindelopslag og forfalskede artikler, der markedsfører hans produkter.
Kritikpunkterne, der kommer fra Trustpilot-anmelderne, kan Michel Beugelsdijk tilsyneladende ikke genkende.
“Vi afsender alle ordrer, vi modtager. Vi giver altid track and trace-information for alle vores forsendelser. Enhver kunde, der ønsker at annullere eller returnere en ordre, får den nødvendige hjælp, og vi udsteder altid fuld refusion,” skriver han til TjekDet.
Ikke en legitim undskyldning
Men kan en virksomhed fraskrive sig ansvaret for markedsføringen af et produkt, hvis markedsføringen foregår væk fra ens egen hjemmeside og på eksempelvis Facebook?
Nej, forklarer Forbrugerrådet Tænks seniorjurist Daniel Mathias Bager.
“I forhold til, om man som virksomhed kan fralægge sig ansvaret for den måde, ens produkt markedsføres på, ved for eksempel at sige, at man har fået eksterne partnere til at stå for det - så er svaret nej. Det er ikke en gyldig undskyldning. Der kan i bedste fald være tale om, at både de eksterne og virksomheden selv er ansvarlige for markedsføringen,” siger han.
Den hollandske ejer siger til TjekDet, at han mener, at Facebook har et stort ansvar for det, der foregår på deres platform. Han vil klage til Facebook og forsøge at sætte en stopper for de mange svindelannoncer- og opslag, der florerer og misbruger kendte danskere, siger han.

Indtil videre har TjekDet dog ikke kunnet identificere, at nogen af de opslag og artikler, vi har sendt Michel Beugelsdijk som eksempler, er blevet fjernet.
TjekDet satte forleden fokus på fupannoncer og bedrageri på Facebook. En analyse viste blandt andet, at Meta tjener mindst et trecifret millionbeløb globalt set på, at svindlere indrykker annoncer på blandt andet Facebook og Instagram. Samtidig er der dyb tavshed i den anden ende, når brugerne forsøger at anmelde annoncerne til Meta. Hele artikelserien kan findes her.
Tidligere i år kunne TjekDet med hemmelige lydfiler afsløre, hvordan mange danskere snydes af telefonopkald til at udlevere adgangsoplysninger til deres bankkonti. Læs og hør lydfilerne her. Et af ofrene var erhvervskvinden Anna Thygesen.
Hvis du kan lide TjekDets artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her. Du kan også tilmelde dig TjekDets gratis nyhedsbreve, hvor vi tipper dig om vores seneste faktatjek, advarer om digital svindel og deler seneste nyt om mis- og desinformation - direkte i din mailindbakke. Tilmeld dig nyhedsbrevene her.