Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Kurér din diabetes på 17 timer: Svindlere misbruger kendt læges identitet i deepfake-video

Fup og spam 29. jul 2025  -  5 min læsetid
Tjekdet
I en 22 minutter lang video fortæller den kendte TV-læge Peter Qvortrup Geisling tilsyneladende om et nyt mirakelmiddel, der kan kurere diabetes på bare 17 timer. Men videoen er en deepfake, og lægen har intet med det omtalte produkt at gøre. Foto: Kasper Søholt/Ritzau Scanpix
  • Peter Qvortrup Geisling har ifølge annoncer og en hjemmeside skabt et produkt i samarbejde med den danske stat, som angiveligt kan helbrede diabetes på kun 17 timer.

  • I en video fortæller han om produktets mange fordele, ligesom at flere - nu kurerede - diabetikere deler deres succesoplevelse.

  • Men videoen er en fabrikeret deepfake-video, og TV-lægen har aldrig haft noget med produktet at gøre.

“67 procent af diabetikere mister synet, benene eller dør inden for syv år. Du kan stadig ændre alt!”

 

Sådan lyder det på en hjemmeside, hvor der reklameres for et produkt, der angiveligt kan helbrede selv de hårdest ramte diabetikere på blot 17 timer. Ifølge hjemmesiden er produktet skabt af staten i samarbejde med en person, mange danskere kender og stoler på - nemlig journalist og TV-læge Peter Qvortrup Geisling. 

 

På hjemmesiden, som brugerne lokkes ind på gennem annoncer på Facebook, er også en lang video af netop Peter Qvortrup Geisling, som fortæller om mirakelproduktet. Men der er tale om en såkaldt deepfake-video, hvor lægens ansigt og stemme misbruges. I virkeligheden har Peter Qvortrup Geisling intet at gøre med diabeteskuren, som svindlere forsøger at sælge til danskerne.

 

Tilmeld dig TjekDets nyhedsbrev

Facebookannoncer fra AI-genererede personer

Svindelnummeret starter på Facebook, hvor du som bruger på platformen løbende præsenteres for annoncer, når du scroller. 

 

Annoncerne for diabeteskuren indeholder alle et billede af Peter Qvortrup Geisling og følgende tekst:

 

“V⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣o⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣s⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣l⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣a⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣n⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣d⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣s⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣m⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣a⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣n⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣d⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣,⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣D⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣.⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣P⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣t⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣,⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣o⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣p⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣d⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣a⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣g⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣d⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣3⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣h⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣l⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣t⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣n⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣a⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣t⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣u⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣l⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣i⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣g⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣i⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣n⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣g⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣d⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣i⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣n⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣s⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣,⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣v⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣d⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣h⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣j⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣æ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣l⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣p⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣a⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣f⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣h⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣v⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣i⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣l⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣k⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣n⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣t⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣y⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣p⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣2⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣d⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣i⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣a⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣b⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣t⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣s⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣f⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣o⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣s⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣v⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣i⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣n⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣d⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣f⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣o⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣v⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣i⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣g⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣t⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣.⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣B⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣l⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣o⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣d⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣s⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣u⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣k⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣k⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣n⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣i⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣v⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣a⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣u⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣t⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣f⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣a⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣l⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣d⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣,⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣t⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣æ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣t⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣h⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣d⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣f⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣o⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣s⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣v⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣i⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣n⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣d⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣,⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣o⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣g⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣s⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣y⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣m⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣p⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣t⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣o⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣m⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣n⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣f⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣o⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣å⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣s⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣a⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣g⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣t⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣a⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣f⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣f⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣o⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣h⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ø⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣j⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣d⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣s⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣u⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣k⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣k⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣n⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣i⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣v⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣a⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣u⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣f⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣o⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣s⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣v⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣i⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣n⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣d⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣e⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣r⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣.”

Null

Annoncerne med Peter Qvortrup Geisling findes i flere forskellige eksemplarer, men de leder alle til samme hjemmeside, hvor en fabrikeret version af tv-lægen reklamerer for det påståede mirakelprodukt. Foto: Skærmbillede.

 

Og tager man et nærmere kig på siden, der fremgår som afsender af annoncerne, er der flere informationer at hente, der peger i retning af noget lyssky.

 

Siden hedder Warren Roberts, og det kan ved første øjekast ligne, at den tilhører en helt almindelig person. 

 

Men TjekDets research viser, at afsenderens profilbillede, som forestiller en smilende, mørkhåret mand, er AI-genereret.

 

Og klikker man videre ind på sidens informationer, fremgår det, at den er nyligt oprettet - nemlig 20. juni - og altså med stor sandsynlighed er oprettet med det formål at sende lyssky annoncer ud.

 

At annoncerne lander i lige netop danskernes feed, er ikke tilfældigt. I Facebooks annoncebibliotek, som er en oversigt over samtlige annoncer på platformen og detaljer om disse, fremgår det nemlig, at annoncerne for diabeteskuren er målrettet danskere af alle køn i alderen 45-65+ år. Det har personen eller personerne, der står bag annoncerne, valgt.

 

Herfra er meningen, at du skal klikke videre fra annoncerne, som bruger den kendte TV-læge som lokkemad. De linker nemlig til en hjemmeside ved navn Fraxeluda, hvor du kan høre mere om lægens kur.

22 minutters deepfake

Klikker man videre ind på Fraxeluda, mødes man af, hvad der ligner et indslag i TV Avisen på DR1. 

 

Den første person i indslaget er også et kendt ansigt for mange danskere - nemlig TV-vært Lillian Gjerulf Kretz. Hun skal interviewe Peter Qvortrup Geisling om produktet, der med et trylleslag kan helbrede diabetes for evigt. Men der er tale om falske versioner af både værten og lægen, som svindlere har skabt ved hjælp af kunstig intelligens. En såkaldt deepfake-video, hvor det altså til forveksling ligner, at det faktisk er dem, der taler.

 

Som TjekDet løbende dækker, er deepfake-teknologi et værktøj, der ofte anvendes i forsøget på at gennemføre et svindelnummer. For mange kan kendte ansigter som Peter Qvortrup Geisling og kendte programmer som TV Avisen nemlig opbygge troværdighed.

 

Sjældent ser vi dog, at de fabrikerede videoer er så lange som i dette tilfælde, hvor den er 22 minutter lang. 

Null

Klikker man på annoncerne, kommer man ind på en hjemmeside med, hvad der ligner et TV-indslag fra DR. Her optræder tilsyneladende både TV-lægen og TV-vært Lillian Gjerulf Kretz. Ingen af dem er dog i virkeligheden med i videoen. Foto: Skærmbillede.

 

Videoens hovedfokus er Peter Qvortrup Geisling, der taler om den revolutionerende kur, der kan helbrede alle diabetikere og endda udrydde diabetes helt i Danmark inden 2026. Han vil tilbyde det til en lav pris, fortæller den falske deepfake-læge - for formålet er ikke at generere profit, men at hjælpe danskerne.

 

Videoen indeholder desuden beretninger fra (også AI-generede) eks-diabetikere, som nu lever frie og problemfrie liv efter at have afprøvet produktet.

 

“Dette produkt er et ægte gennembrud. Takket være det er mine nærmeste ikke længere bekymret for min fremtid. Jeg er ikke længere bange for at dø ung. Tak, doktor Peter Qvortrup Geisling,” lyder det fra én af videoens mange deepfake-personer.

 

Videoen er også spækket med falske sundhedsinformationer og skræmmeforsøg. Blandt andet hævdes det, at syv ud af ti dødsfald i Danmark skyldes diabetes. I virkeligheden er det ifølge tal fra Sundhedsstyrelsen cirka tre procent af alle dødsfald i Danmark, der skyldes diabetes.

 

Hvad kuren helt præcist er, løftes sløret dog først for i løbet af de sidste par minutter af den 22 minutter lange video. Det er CBD-kapsler, oplyses der - men man skal slå til inden for de næste ti minutter, hvis man skal nå at have fingrene i dem, for lageret er begrænset.

Null

Det viser sig, at produktet, der reklameres for, er CBD-kapsler. Og vil man have gavn af det gode tilbud, skal man slå til hurtigt lyder det. Falsk tidspres er et andet kneb svindlere ofte gør brug af for at forhindre dig i at tænke dig om en ekstra gang, inden du slår til. Foto: Skærmbillede.

 

Nu opfordres seerne til at klikke videre ind på en ny hjemmeside, hvor produktet kan købes. Pillerne går under navnet Pure Leaf.

Null

Hjemmesiden, der promoverer diabeteskuren med en lang deepfake-video, indeholder også et falsk kommentarspor. Her har personerne bag fabrikeret kommentarer, der skal få det til at ligne, at flere har haft stor succes med produktet. Noget tyder dog på, at svindlerne har sjusket, da kapslerne i det falske kommentarspor går under et andet navn end det, som hjemmesiden ellers linker til. Foto: Skærmbillede.

Flere røde flag

Efterhånden er svindlere dygtige til at lave deepfake-videoer, der ser ægte ud. Derfor er det en god idé at være ekstra varsom, når man eksempelvis støder på annoncer for det, der virker som mirakelkure - selv hvis de angiveligt er anbefalet af autoriteter og kendisser, man normalt har tiltro til.

 

I deepfake-videoen med Peter Qvortrup Geisling og Lillian Gjerulf Kretz og den dertilhørende hjemmeside er der flere ting, der bør få alarmklokkerne til at ringe.

 

Eksempelvis er hjemmesiden og videoen spækket med stavefejl. End ikke hovedpersonens navn har svindlerne formået at stave korrekt i videoens undertekster - her er ‘Qvortrup’ blevet til ‘Kvartrup’. En af mange fejl, som en legitim hjemmeside formentlig havde fanget.

 

Under videoen findes en sektion, der har overskriften “Zoals geizen op” - hollansk for “Som set i”. En sætning, som en dansk hjemmeside ville skrive på dansk.

 

Endvidere virker stemmeføringen i videoen hakket og unaturlig. Det er endnu et tegn på, at det er en AI-genereret video, der er tale om.

 

Null

Stavefejl og hollandske sætninger. Flere ting på hjemmesiden, hvor CBD-kapslerne sælges, afslører, at der er tale om fusk. Foto: Skærmbillede.

Svindlernes kneb går igen

Deepfake er et værktøj, svindlere ofte benytter, og som TjekDet løbende dækker eksempler på. Ligeledes ser vi ofte, at det er TV-interviews, der forfalskes - eksempelvis Go’ Morgen Danmark, eller TV Avisen som i dette tilfælde. 

 

Det er heller ikke noget nyt, at det er kendte danskere, der misbruges i forsøget på at lokke folk ind i et svindelnummer. Det er også langt fra første gang, at det er Peter Qvortrup Geisling, svindlerne misbruger. Han bekræfter overfor TjekDet, at han ikke har noget med diabeteskuren at gøre.

 

“Der sidder nogle kynikere derude, der udnytter mennesker, der har kroniske sygdomme, mennesker, der leder efter håb. Og det gør de på dybt ulovlig vis. Det er virkelig nogle beregnende mennesker, vi har med at gøre,” har Peter Qvortrup Geisling før udtalt til TjekDet.

 

Netop nu florerer der flere eksempler på, at forskellige typer CBD-kapsler sælges, præcis som med diabeteskuren. Det er dog forskelligt, hvad svindlerne hævder, at kapslerne kan kurere. I sidste uge var det Søren Brostrøm, der var offer for flere deepfake-svindelnumre med forskellige helbredsløfter - alt fra en kur mod betændelse i prostataen til diabetes. Her gik CBD-kapslerne dog under navnet ‘Frank & Frey’.

 

Hvis du kan lide TjekDets artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her. Du kan også tilmelde dig TjekDets gratis nyhedsbreve, hvor vi tipper dig om vores seneste faktatjek, advarer om digital svindel og deler seneste nyt om mis- og desinformation - direkte i din mailindbakke. Tilmeld dig nyhedsbrevene her.

Opdateret 29. jul 2025