Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Konkurrence med pengepræmiekuverter fra Lidl er et svindelnummer

Fup og spam 8. feb 2022  -  5 min læsetid
This describes the image
Sådan ser det falske Lidl-opslag ud. Tusindvis har danskere har reageret på opslaget. Foto: Skærmbillede fra Facebook
  • ”Tillykke til vinderne, der har registreret sig, og forhåbentlig er vores præmier nyttige for dig"

  • Sådan lyder det blandt på ubehjælpsomt dansk i en facebookkonkurrence fra Lidl 

  • Men konkurrencen er fup og har intet med Lidl at gøre. Svindlere misbruger dagligvarekædens navn til at fremme troværdigheden

Skrevet af: Thomas Hedin

”Vælg en af ​​konvolutterne på billedet! Overraskelse fra Lidl, den heldige får en kupon til en værdi af 1000-5000 kr. Held og lykke!”.

Sådan præsenteres en konkurrence på Facebook, hvor man angiveligt kan vinde pengepræmier fra dagligvarekæden Lidl. Og det er tilsyneladende ganske enkelt at deltage.

Opslaget ledsages af et billede af en række nummererede kuverter, der angiveligt indeholder mellem 1.000 og 5.000 kroner. I kommentarsporet skal man i en kommentar angive, hvilken kuvert man helst vil vinde.

Det har flere danskere gjort, og nu er der tilsyneladende også fundet flere vindere.

”Tillykke til vinderne, der har registreret sig, og forhåbentlig er vores præmier nyttige for dig. For dem, der ikke har det, bedes du tilmelde dig direkte på vores officielle hjemmeside (link fjernet, red.),” står der i kommentarsporet til konkurrencen.

Men der er adskillige tegn på, at ”vinderne” sandsynligvis ikke har vundet noget som helst.

Opslaget er nemlig slået op på en facebookside med navnet “Lidl-Official”, og det hedder Lidl’s officielle facebookside ikke. Siden er helt nyoprettet, men Lidl har været i Danmark i mange år. Opslaget er skrevet på ubehjælpsomt dansk, og det ville en professionel virksomhed næppe lægge navn til. Og endelig er der kun ét enkelt opslag på siden, nemlig konkurrencen.

Og den er da også ganske rigtigt det rene svindel.

“Det er fup - og kommer ikke fra os,” svarer Lidl Danmark’s kommunikationsafdeling i en mail til TjekDet. 

Tusindvis forsøger lykken

Opslaget er slået op den 1. februar i år og har omkring 14.000 kommentarer. Hovedparten har skrevet et nummer på en kuvert, ligesom  konkurrencebetingelserne foreskriver. Andre spekulerer i, om konkurrencen mon er fup.

Opslaget er tilmed delt næsten 1.500 gange tilsammen.

Der er altså rigeligt med danskere, der kan være røget i fælden og nu venter på en præmie, der højst sandsynligt aldrig dukker op.

I kommentaren til opslaget har svindlerne endda lagt et billede af adskillige angiveligt glade danske ansigter, der holder en pengecheck op foran ansigtet. Men billedet har ikke relation til denne konkurrence. Vi kan finde det på andre hjemmesider, hvor det bruges i forbindelse med lotterier og kaffekonkurrencer. 


Lokkes til endnu en falsk Lidl-hjemmeside

På opslaget med den falske konkurrence bliver de håbefulde deltagere opfordret til at klikke sig videre til en hjemmeside, hvor man skal oplyse både navn, mailadresse og telefonnummer.

Men heller ikke hjemmesiden har noget med at Lidl at gøre. Kigger man på hjemmesidens URL-adresse står der “sites.google.com”. Vi er derfor under ingen omstændigheder ved at tilmelde os en konkurrence hos Lidl.

På hjemmesiden er der også et stort billede af flere, smilende mennesker, der sandsynligvis skal forestille glade vindere af konkurrencen. Der er endda et billede af en glad kvinde, som står bag ved en check på 5.000 kroner. På checken står der “Årets elev” og ikke “Vinder af Lidl-konkurrence”.

Det giver mening, for billederne er nemlig tyvstjålet fra en pressemeddelelse fra Lidl, der viser og hylder et nyt hold af færdiguddannede butikselever i år 2020.

This describes the image
I fupmagernes konkurrence misbruger de et billede af en række personer, hvor det hentydes, at de er blandt vinderne af konkurrencen, som fejres med konfetti. Men billedet er tyvstjålet fra en pressemeddelelse fra Lidl, hvor det oplyses, at billedet viser nyuddannede butikselever, der nu er klar til fast arbejde i dagligvarekædens butikker. Foto: Udsnit af pressemeddelelse fra Lidl

Sådan gennemskuer du fuppet

Der er flere tricks, man kan benytte til at afsløre fupsider.

Fupmagere efterligner typisk kendte og populære butikskæder eller virksomheder. Men de kendte kæder har typisk mange følgere og ’synes godt om’-tilkendegivelser på Facebook. Derfor er det et godt sted at orientere sig, før man deltager i en konkurrence på platformen.

I eksemplet med Lidl-Official, kan man se, at Lidls officielle facebookside - der hedder Lidl Danmark - har knap 325.000 'synes godt om' på Facebook. Den falske side har kun 1.200. 

På alle facebooksider er det desuden angivet, hvornår de er oprettet. Du kan finde oplysningen under overskriften ’Gennemsigtighed på sider’ i venstre side af profilens startside. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at scrolle lidt ned for at finde det.

Mange af de kendte virksomheder og butikskæder, der ofte misbruges til fupkonkurrencer, har facebookprofiler med flere år på bagen. De falske sider bliver ofte oprettet kort tid inden, de begynder at udbrede fupkonkurrencerne.

Den falske Lidl-Official-side er for eksempel oprettet 1. februar i år. Der er dog gået nogle dage, før konkurrencen med pengekuverterne er lagt op på siden. Den officielle Lidl Danmark-side er oprettet 3. januar 2012.   

Sammenligner man Lidls rigtige facebookside med den, der deler den falske konkurrence, kan man desuden se, at kun den officielle side er udstyret med Facebooks blå verificeringsbadge – et lille blåt flueben ud for virksomhedens navn.

Med verificeringsbadget bekræfter Facebook, at facebooksiden rent faktisk tilhører den person eller virksomhed, som den giver sig ud for. Det er dog ikke alle facebooksider, der får verificeringsbadget – heller ikke selvom de er ægte og opfylder Facebooks regler.

Er du kommet til at udlevere for eksempel bankkonto-oplysninger eller tallene på forsiden af dit kredit- eller betalingskort til svindlerne bag konkurrencen, bør du omgående kontakte din bank.
 

 
Opdateret 8. feb 2022

Vil du vide mere?