Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Danske forældre er europamestre i at parkere børn i vuggestue

Indsigt 23. apr 2019  -  2 min læsetid
This describes the image
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Tilbringer danske børn for meget tid i vuggestue og dagpleje, og starter de institutionslivet for tidligt?

Spørgsmålet giver rynker i panden på danske forældre. Det splitter også politikerne på Christiansborg, hvor Dansk Folkeparti og Alternativet mener, at det kan være en god idé at holde de mindste hjemme i lidt længere tid, inden de havner i institution.

Faktisk er der heller ikke noget andet europæisk land, hvor forældre og børn er adskilt så meget, som tilfældet er i Danmark.

Med længder ned til Portugal på andenpladsen er danske børn under tre år nemlig dem i Europa, der tilbringer allermest tid i institution.

Det viser tal fra Europa-Kommissionens statistikdatabase, Eurostat.

I 2017 var 66 procent af de danske 0 til 2-årige i daginstitution i 30 timer om ugen eller mere.

Førstepladsen vidner om, at vi i Danmark har en helt særlig måde at organisere de mindste i samfundet på, siger Ole Henrik Hansen, der er lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU).

"Det overrasker mig ikke, at vi ligger nummer 1. Vores samfundsmodel er bygget op ved, at vi bliver nødt til at parkere de små børn et eller andet sted. Ellers harmonerer det ikke med, at både mor og far skal på arbejde," siger han.

Ole Henrik Hansen peger også på, at den gennemsnitlige alder på danske børn, der begynder i daginstitution, er omtrent 10 måneder. Det er lavt sammenlignet med andre lande.

De portugisiske småbørn indtager andenpladsen. Her er 46 procent i daginstitution i mindst 30 timer om ugen. Norge ligger med 41 procent af børnene nummer tre på listen.

 

 

 

Tallene dækker alle 0 til 2-årige i de forskellige europæiske lande. Så når danske børn havner i daginstitution tidligere, end børn gør i andre lande, påvirker det Danmarks plads i statistikken.

 

Men kigger vi i stedet på de lidt ældre børn, dem i førskolealderen, så stryger Danmark ned ad listen. Blandt danske børn, der er mellem 3 år og skolealderen, er det 77 procent, der tilbringer mere end 30 timer i daginstitution om ugen. Det placerer Danmark på en europæisk 7. plads.

Den præcise placering bør man dog tage med et vist forbehold, siger Ole Henrik Hansen. For det er ikke til at vide, om alle landene i Europa er lige gode til at holde styr på, hvor mange timer ungerne bruger i daginstitutioner.

 

 

 

Svært at sammenligne normeringer

Debatten om daginstitutioner har i Danmark særligt kørt på, om der nu også er nok voksne i daginstitutionerne i forhold til antallet af børn. Det er det forhold, der bliver kaldt normeringer.

Men om de danske normeringer tager sig godt eller skidt ud sammenlignet med andre lande, er svært at sige. Der bliver nemlig ikke rigtig ført god statistik for normeringer i de forskellige lande, forklarer Ole Henrik Hansen.

Han vurderer dog, at normeringerne i Danmark bestemt ligger i den den gode ende, når man sammenligner med andre lande i Europa.

"I Norge har de en minimumnormering, som mange i Danmark ville misunde. Men danske normeringer er væsentligt bedre end for eksempel franske. Franske pædagoger ville sige: ‘Hold da op, de har fine normeringer i Danmark.’ Til gengæld begynder franske børn ikke i institution lige så tidligt som danske," siger han.

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet

Opdateret 20. dec 2023