Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Facebookchef: Politikerne må stå for at regulere sociale medier, ikke Facebook selv

Indsigt 1. jul 2019  -  3 min læsetid
Tjekdet
Foto: Stefan Wermuth/Ritzau Scanpix/Reuters
Skrevet af: Lisbeth Knudsen

Forslag til en regulering af Facebook og andre tech-platforme bør komme fra politikerne og ikke fra Facebook selv, men Facebook arbejder gerne sammen med regeringer om det.

Det var budskabet fra Facebooks forholdsvis nye politiske chef, den tidligere britiske toppolitiker og vicepremierminister fra Liberaldemokraterne Nick Clegg. Han har nu den formelle titel af Head of Global Policy and Communications hos Facebook.

Forleden gæstede han København i forbindelse med en konference afholdt af Alliance of Democracies Foundation med den tidligere danske statsminister Anders Fogh Rasmussen i spidsen. Her var dagsordenen blandt andet de sociale mediers indflydelse på demokratiet og tech-platformenes ansvar.

Nick Clegg slog fast, at Facebook ønsker at arbejde sammen med regeringer i blandt andet Europa, hvor han lige nu rejser rundt. Samarbejdet skal handle om at regulere fire centrale områder. Det er:

Privatliv – Nick Clegg mener, at retten til privatlivets fred er mere avanceret i Europa end i andre steder i verden efter indførelsen af GDPR-reglerne, og at det regelsæt i virkeligheden bør udvides til at omfatte alle brugere af Facebook.

Valgregler – Facebook mener, at platformen har gennemført regler for, hvordan man fremadrettet håndterer politiske annoncer med åbenhed og gennemsigtighed, så situationen fra det amerikanske valg i 2016 og den britiske Brexit-afstemning ikke opstår igen. Der er også etableret et tilgængeligt arkiv over politiske annoncer, hvor de vil blive gemt i op til syv år. Facebook ønsker, at andre virksomheder underlægges den samme standard.

Definition af grænser for passende og upassende indhold – Clegg siger, at Facebook ønsker at arbejde sammen med andre om at definere, hvilket indhold der er passende og ikke passende online, så det ikke alene er Facebooks moderatorer, der står for linjen. Det er svære at sætte grænser for, hvad der nok er lovligt, men ubehageligt eller skadeligt indhold – som for eksempel hadtale. Hvordan det initiativ præcis skal udmøntes, blev ikke klart på mødet i København.

Dataportabilitet – Efter Cambridge Analytica-skandalen har Facebook ifølge Clegg af sikkerhedsmæssige grunde og for ikke at begå samme katastrofale skandale igen lukket af for at overdrage data til en tredjepart, såkaldt dataportabilitet. Der er billedligt talt bygget en mur op omkring Facebooks data, siger han. Men det medfører også gener for brugerne, der gerne vil kunne bruge deres data i andre sammenhænge og på andre platforme. Fælles regler på området kunne ifølge Clegg være en del af en fremtidig regulering.

Afviser at forurene debatten

Facebook er blevet kritiseret hårdt for, at platformens algoritmer fremmer aggressive kommentarer, sensationelle historier og såkaldt clickbait. Det blev også en del af diskussionen på konferencen i København forleden. Clegg afviste, at Facebook spekulerer i politisk polarisering og sensationelle opslag og overskrifter.

"Langt de fleste mennesker bruger Facebook til helt private ting. Algoritmerne giver dig, hvad du gerne vil se. Det er dine venner, dem, du kommunikerer med, og det, du selv vælger mest af, der bestemmer, hvad du ser først. Den basale ide er jo, at når du har så meget indhold, så skal vi ikke prøve at drive dig ned ad bestemte veje, men give dig mere af det, dine venner ser. Det ligger i den menneskelige natur, at vi har nogle primitive reaktioner som frygt eller vrede. Opslag af den karakter får mere opmærksomhed, men i det lange løb, så får det folk til at løbe langt væk fra platformen, hvis den oversvømmes af det," sagde Nick Clegg på konferencen. Han fortsatte:

"Facebook har absolut ingen interesse i, at clickbait, sensationelt indhold, og polariserende indhold bliver dominerende på platformen. Det får folk til at stoppe med at med at bruge den. Vores brugere vil nyde vores produkt mindre på den måde.

De fleste mennesker går ikke på Facebook for at se nyheder. Det er ikke et altruistisk synspunkt, jeg kommer med her. Brugen af nyheder udgør kun lige over fire procent af indholdet. De kommer ikke for at få politik og nyheder. De kommer for at dele fotos af deres hunde og katte, børn, ferier og familie. De kommer for at være del af gruppen og lokalsamfundet. Det meste af indholdet handler om glæde og samvær og er derfor upolitisk indhold.

Jeg kender påstanden om, at Facebook har en tendens til at forurene indholdet med det sensationelle og aggressive stof, men hvorfor skulle vi gøre det? Det ville være ødelæggende for brugernes lyst til at fortsætte deres anvendelse af Facebook," sagde han.

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet

Opdateret 20. dec 2023