Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Kandidaternes kamp på Facebook og Instagram: Hvem har brugt flest annoncekroner under valgkampen?

Indsigt 8. jun 2024  -  3 min læsetid
Tjekdet
Foto: Nathalie Damgaard Frisch (grafik)
  • Partier og kandidater har i løbet af valgkampen brugt hundredtusindvis af kroner på annoncer på Metas platforme, der omfatter Facebook, Instagram og WhatsApp

  • TjekDet har undersøgt, hvilke kandidater og partier der hælder flest penge i de tre sociale mediers annoncemaskine

Der er valgplakaterne i lygtepælene. Flyvesedlerne, du får stukket i hånden. Og så er der de tusindvis af annoncer på Facebook og Instagram, der er ejet af selskabet Meta, fra politiske partier og håbefulde kandidater.

Under valgkampen sender kandidater og partier store beløb efter at få deres budskaber så langt ud som muligt. På Metas platforme kan man i modsætning til så mange steder se, hvor mange penge de forskellige

TjekDet er sammen med Mads Fuglsang Hove, der er ph.d.-studerende på University of Amsterdam og videnskabelig assistent på Digital Democracy Centre på Syddansk Universitet dykket ned i Metas annoncebibliotekHan har undersøgt, hvor mange penge de politiske partier og deres spidskandidater har brugt på at føre kampagne på Facebook og Instagram den seneste måned op til europaparlamentsvalget. 

Det viser sig, at tre partier har postet markant flere penge i annoncer på platformene end andre partier. Her er der tale om Liberal Alliance, Moderaterne og Dansk Folkeparti. 


Null


Stine Bosse er med 126.000 kroner den kandidat, der har brugt flest penge på Metas platforme. Henrik Dahl er nummer to med en annonceregning på 125.000 kroner den seneste måned.

I bunden ligger Christel Schaldemoses profil, der ikke har brugt penge på Meta-annoncer den seneste måned. Per Clausen, Sigrid Friis og Jan Kristoffersen har ikke nogen Facebook-side og har derfor heller ikke kunnet annoncere. 

Alternativet, SF og Konservative er de partier, der den seneste måned har brugt færrest penge på annoncer. Konservative, som har brugt 87.000 kroner, og SF, som har brugt 26.000 kroner på annoncer.

Ifølge Mads Fuglsang Hove har partier og kandidater i denne valgkamp hældt færre annoncekroner i Meta sammenlignet med folketingsvalg. 

"Konservative og SF har brugt væsentligt færre penge end de normalt bruger i valgkampe. Normalt er de ellers blandt dem, der bruger flest penge på Meta-annoncer. Det kunne godt tyde på, at de fleste partier holder krudtet tørt og måske sparer lidt inden næste års kommunalvalg og næste folketingsvalg," siger han. 

Anders Vistisen har tidligere opbygget et ry for at bruge særligt mange penge på annoncer. De sidste tre måneder af 2023 havde han ifølge Berlingske brugt en halv million kroner på annoncer. Ifølge Altinget er flere penge end nogen anden politiker eller parti brugte i hele 2023. 

Han har siden skruet ned for volumen af annoncekroner, og den seneste måned op til valget har han ligget midt i feltet af annoncerende spidskandidater. 

Forleden kunne Berlingske desuden fortælle, at Anders Vistisens kampagner delvist er betalt af EU-midler, hvilket kunne være i strid med lovgivningen på området. Anders Vistisen afviser dog kritikken. 

Flere visninger per krone

Mads Fuglsang Hove har oprettet en database, som han løbende opdaterer med ny information fra Metas annoncebibliotek. Her analyserer han også, hvor mange gange kandidaternes annoncer på Meta bliver vist for brugerne i forhold til, hvor mange penge der er sendt efter dem.

Her ligger Moderaterne og Venstres spidskandidat Morten Løkkegaard højest med henholdsvis 41 og 50 visninger per brugt annoncekrone. 

Moderaterne er også det parti, hvis annoncer i det hele taget er blevet vist flest gange på platformene.

Til sammenligning befinder Socialdemokratiet og Alternativet på bunden. For hver krone, de to partier bruger på Meta-annoncer, bliver de vist 8 gange.

Der er særligt to årsager til, at nogle kandidater og partier får flere visninger per krone end andre, siger Mads Fuglsang Hove. 

"Partiernes målretningsvalg spiller en stor rolle. Afhængigt af, om man er interesseret i en meget specifik målgruppe, og hvor frit slag du giver Facebook og Instagrams algoritmer, så påvirker det, hvor mange visninger man kan få per krone. Langt hen ad vejen afgøres prisen af simpel udbud og efterspørgsel. Så er der få brugere i en gruppe, eller er der stor efterspørgsel på dem, så får du lov til at betale mere for at nå dem," siger han.

Desuden får annoncer, som Meta vurderer som godt indhold, et skub af algoritmen 

"Meta lever af, at folk bruger tid på deres platforme. Derfor subsidierer de annoncer, der er gode og har stor relevans for målgruppen. Hvis man laver indhold, som Meta mener, brugerne vil kunne lide, så betaler man mindre for en visning end partier, hvis indhold Metas algoritme ikke holder af," siger Mads Fuglsang Hove.

Det er altså ikke en direkte sammenhæng mellem de partier og kandidater, som bruger flest annoncekroner, og dem, som får mest ud af deres penge. 

TjekDet har tidligere skrevet en artikel om, hvem kandidaterne til EP-valget har målrettet deres annoncer til. Det kan være alt fra Bo Bedre-læsere til folk, der interesserer sig for elværktøj. 

Om annoncekronerne har hjulpet i kampen om vælgernes gunst, finder vi først ud af på søndag.

Opdateret 8. jun 2024