EU med skarp anklage: X spreder mere desinformation end andre store platforme
-
X beskyldes af EU for at være den sociale platform med størst spredning af desinformation, skriver Bloomberg
-
Især spredningen af russisk desinformation vækker bekymring i EU-toppen
-
X er ikke en del af EU’s frivillige aftale om bekæmpelse af mis- og desinformation, selvom de altså ifølge EU lægger platform til flest misvisende indlæg
-
Også andre store sociale medier skal være med til at intensivere indsatsen mod russisk desinformation, siger EU
Det sociale medie X, som ejes af milliardæren Elon Musk, bliver af EU-Kommissionens næstformand, Vera Jourova, udnævnt som det sociale medie med “den højeste rate af mis- og desinformationsindlæg”.
Det skriver det amerikanske nyhedsmedie Bloomberg og pointerer, at særligt russisk desinformation er i omløb på det sociale medie.
Under et møde i Europa-Kommission opfordrede Vera Jourova store sociale medier som Facebook, X, YouTube og TikTok til at øge deres indsats for at bekæmpe Ruslands "krig af idéer”. Hun lagde samtidig hårdt pres på for at få X til at håndtere spredning af mis- og desinformation på platformen.
Desuden understreger Vera Jourova vigtigheden af handling fra de store tech-platforme, især med øje for de nationale og europæiske valg til næste år.
“De meget store platforme skal håndtere denne risiko, især da vi må forvente, at Kreml og andre vil være aktive før vores europæiske valg,” siger hun til Bloomberg.
Et “fler-million euro-våben”
Russisk desinformation er ikke kun et problem internt i Rusland, men noget, der rammer hele verden, lyder det også fra Vera Jourova.
“Det (de sociale platforme, red.) er et fler-million euro-våben til massemanipulation rettet både internt mod russerne såvel som europæere og resten af verden,” siger Vera Jourova.
EU's nye lov om regulering af indhold på sociale platforme – kaldet Digital Services Act – trådte i kraft i august måned.
De fleste af de store medieplatforme har i den forbindelse indvilliget i at samarbejde med EU om en “voluntary code of conduct” (en frivillig adfærdskodeks, red.) inklusive Metas platform Facebook, Alphabets søgemaskine Google og ByteDances sociale medie TikTok. Kodekset har til formål at fastsætte standarder for faktatjek og andre tiltag for sociale medier.
Nogle af platformene har allerede taget skridt til at bekæmpe russisk indflydelse. Meta har udvidet deres samarbejde om faktatjek i EU, så det nu omfatter 22 sprog, og Google meddeler, at de har lukket mere end 400 kanaler involveret i russiske indflydelsesoperationer i de første fire måneder af året.
Men X har som det eneste af de store sociale medier ikke forpligtet sig til den frivillige aftale, skriver Bloomberg.