EU strammer grebet om tech-giganterne med nyt kodeks mod desinformation

-
Et nyt EU-adfærdskodeks vil forsøge at gøre op med desinformation online
-
Kodekset er væsentligt strammere end den tidligere udgave fra 2018 og forpligter blandt andet tech-giganterne til at levere mere konkret data om desinformation, være mere transparente omkring annoncører og iværksætte yderligere initiativer mod falske nyheder
-
I udgangspunktet er det op til underskriverne selv at sørge for, at de lever op til forpligtelserne
-
Men kodekset bliver med al sandsynlighed en del af EU's retsakt for digitale tjenester kaldet Digital Services Act, hvor virksomheder, som ikke overholder det nye adfærdskodeks, kan straffes med bøder
EU strammer grebet om flere af de store teknologivirksomheder.
Det står klart, efter Europa-Kommissionen i dag har offentliggjort et opdateret adfærdskodeks som led i kampen mod desinformation online.
Kodekset er en skærpelse af det hidtidige kodeks, og foreløbig har 34 virksomheder forpligtet sig til at følge det. Blandt dem er store virksomheder som Google, Twitter, TikTok, Microsoft og Meta, der ejer Facebook og Instagram.
De forpligter sig alle til at hjælpe med at bekæmpe desinformation på egne platforme.
Mere konkret data
Det nye kodeks er en opdatering af et adfærdskodeks fra 2018, som flere af tech-giganterne løbende har skrevet under på. Det gamle kodeks er dog udelukkende retningslinjer, og det har derfor hidtil været frivilligt, om underskriverne vil efterkomme kodekset.
I det nye kodeks er frivillighed erstattet med forpligtelse, men det er op til underskriverne selv at sikre, at de lever op til forpligtelserne.
Teknologiplatformene skriver blandt andet under på at oplyse, hvordan de fjerner, blokerer og begrænser skadeligt indhold i reklamer og i promovering af indhold.
Næstformand i Europa-Kommissionen, Věra Jourová, og EU-kommissær for det indre marked, Thierry Breton, præsenterede på et pressemøde i dag opdateringen af EUs adfærdskodeks 'Code of conduct on disinformation'. Kilde: Europa-Kommissionen.
De skal desuden udvikle konkrete redskaber til at bekæmpe desinformation og samarbejde med faktatjekkere. Blandt andet skal det være nemmere for platformenes brugere at anmelde indhold og hurtigt få svar tilbage fra platformen.
Tech-giganterne forpligter sig også til at være langt mere rundhåndede med at udlevere data om desinformation. Platformene underlægger sig eksempelvis krav om i højere grad at udlevere data til brug for forskning.
De forpligter sig også til at levere penge til organisationer og projekter, der arbejder med eller har udgangspunkt i desinformation.
Og så skal platformenes data om indsatser mod desinformation nedbrydes til at omhandle hvert enkelt land, så landenes beslutningstagere har konkret, national data at forholde sig til. Hidtil har teknologivirksomhederne afrapporteret data i en samlet pakke på globalt eller europæisk plan.
Kan få store bøder
Det nye kodeks vil efter planen blive håndhævet gennem “Digital Services Act”, en aftale om regulering af digitale tjenester, som Det Europæiske Råd og Europa-Parlamentet indgik i april i år.
Digital Services Act omhandler alle former for ulovligt indhold på nettet og er bredere end det nye adfærdskodeks om desinformation.
Aftalen betyder, at teknologivirksomhederne kan blive straffet med bøder på op til seks procent af deres globale omsætning, hvis de ikke efterlever kravene i aftalen. Europa-Kommissionen kan også kræve øjeblikkelig handling og midlertidigt suspendere sociale medie-platforme, såfremt de ikke overholder aftalens forpligtelser.
Digital Services Act forventes at være fuldt implementeret i 2024. Den håndhæves dog for store virksomheder som Meta og Google noget før.