Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Nej, en pensionist blev ikke fyret af en fødevarebutik ’på usædvanligt grundlag’

Faktatjek 27. sep 2017  -  3 min læsetid
This describes the image
Foto:
Skrevet af: Thomas Hedin

"Denne historie handler om en pensionist som får et ekstra job i en fødevarebutik. Men bare to timer inde i sin første arbejdsdag får han sparket. Anledningen? Ikke lige det du først tænker...".

Sådan indledes en artikel fra det svenske clickbait medie Newsner. Mediet har også en dansk hjemmeside, hvor man finder oversatte kopier fra den svenske udgave. Og netop historien om den fyrede pensionist kan findes på både svensk og dansk.

Men beretningen kan spores tilbage til et to år gammelt opslag i internetforummet Reddits afdeling for spøg og skæmt, oplyser det svenske faktatjeksite Viralgranskaren, som også har fundet en anden version af historien fra 2009. Og muligvis er den fiktive historie endnu ældre, da personen, der har skrevet opslaget i 2009, fortæller, at vedkommende har fået den fortalt af en ven.

Både den svenske og den danske udgave af historien har fået stor opmærksomhed på Facebook. Newsners eget opslag med den danske artikel har fået næsten 550 ’synes godt om", og den er blevet delt knap 100 gange. Dertil skal man så lægge de delinger, som Facebookbrugere har foretaget ved at indsætte linket til artiklen på egen væg.

Selv om historien ikke er sand, så er den ikke desto mindre sjov og spiller på læsernes følelser. Ifølge artiklen var manden netop blevet pensioneret, men han kedede sig og savnede kontakt med andre mennesker. Derfor søgte han et job i varehuset. Men da han til en temmelig højrøstet kvinde bemærker, at hendes to børn må være tvillinger, fordi ingen mand da kunne drømme om at gå i seng med hende to gange, blev han fyret af varehuschefen.

Viralgranskaran har spurgt Newsner, hvorfor mediet sælger et satireindslag som en sand historie.

"Selvfølgelig vil vi gerne klart fremhæve, at der er tale om en spøg, hvis det altså er det. I artiklen om den ældre mand, har vi åbenbart lavet en fejl, og det beklager vi, hvorfor vi har opdateret artiklen nu, ligesom vi nu gennemgår vores procedurer, så noget lignende ikke sker igen," skriver Johan Rikner, der er vicedirektør hos Newsner, i en mail.

Efter Viragranskarens henvendelse blev artiklen rettet i både den danske og svenske version med tilføjelsen "Jeg ved ikke, om det, der er sket, er rigtigt eller forkert, men jeg fandt i hvert fald historien på Elitereaders". Den tilføjelse er dog senere ændret til blot en simpel kildeangivelse.

Det er i øvrigt ikke første gang, at Viralgranskaran og TjekDet kan berette om tvivlsomme historier fra Newsner.

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet
Opdateret 12. aug 2020