Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Nu vil Facebook gøre dig til sandhedsjæger

Indsigt 16. dec 2016  -  2 min læsetid
Skrevet af: Thomas Hedin

Facebook meddelte torsdag, at man vil begynde at mærke historier, der formodes at være falske nyheder. Det skal blandt andet ske med hjælp fra de store amerikanske faktatjekhjemmesider Snopes, FactCheck.org og Politifact, samt den nationale tv-station ABC’s nyhedsafdeling.

Det er især Facebooks brugere, der skal fungere som motoren i maskineriet. Ser man en nyhed, som man tror er falsk, kan man anmelde den via en særlig knap på Facebook. Tippet sendes herefter til de organisationer, som det sociale medier har indgået samarbejde med. De vil så faktatjekke en historie.

Hvis en historie bliver konstateret falsk, vil det blive markeret på historien. Og Facebookbrugerne har herefter mulighed for at læse mere om, hvorfor historien er erklæret utroværdig.

Efter det amerikanske præsidentvalg har især Facebook og Google været under et massivt pres, hvor de fra flere sider er blevet beskyldt for uhindret og ukritisk at videreformidle rygter, konspirationer og falske historier.

Det hele kulminerede tidligere på måneden, da politiet i USA’s hovedstad Washington DC anholdt en 28-årig mand, der gik ind på den lokale pizzarestaurant Comet Ping Pong med et gevær og skød omkring sig. En falsk historie på de sociale medier beskyldte restauranten for at drive en pædofilring under ledelse af den demokratiske præsidentkandidat Hillary Clinton og hendes kampagnechef.

Manden ville angiveligt ind på restauranten for at undersøge rygtet om pædofilringen, der ifølge den falske historie blev drevet fra baglokalerne, skriver avisen The Washington Post.

Det vil stadig være muligt at dele en historie på Facebook, der bærer mærkatet falsk. Men det vil ikke være muligt at købe sig til yderligere eksponering af et opslag, der er dømt ude af faktatjekkerne.

Den nye knap bliver i en periode i første omgang testet blandt nogle af Facebooks amerikanske brugere. Samtidig afprøver det sociale medie en ny algoritme, der automatisk skal opdage potentielle falske historier.

Facebook stiller også selv med medarbejdere, der skal forfølge spredningen af falske nyheder. De skal blandt andet holde øje med historier, der kommer fra mærkelige hjemmesideadresser. Det kan for eksempel være en nyhed, der ser ud til at komme fra den amerikanske avis Washington Post, der har adressen www.washingtonpost.com. Men hvis linket til historien henviser til www.washingtonpost.co så skal alarmklokkerne ringe blandt Facebooks medarbejdere.

Initiativet har allerede mødt kritik fra især højreorienterede medier, som for eksempel Breitbart.com, der beskylder Facebook for at have indgået en alliance med venstredrejede faktatjekkere.


Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet
Opdateret 20. dec 2023