Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

6.000 håber på at vinde nyt fjernsyn i fupkonkurrence

Fup og spam 9. mar 2022  -  5 min læsetid
This describes the image
Foto: Skærmbillede fra Facebook
  • Tusindvis af danskere har reageret på konkurrence, hvor der er et nyt Samsung tv-apparat i udsigt

  • Men der er grund til at skrue ned for forventningerne

  • De typiske advarselslamper, der peger på et svindelnummer, blinker ildrødt

Skrevet af: Redaktionen

300 tv-apparater er blevet lettere beskadiget under transporten til vores lager. I stedet for at smide dem ud, giver vi dem væk gratis.

Sådan lyder budskabet i en konkurrence i et opslag på Facebook. Man deltager i lodtrækningen, hvis man deler opslaget og kommenterer det.

Og et nyt tv til stuen, soveværelset eller køkkenet er der tilsyneladende næsten 6.500 danskere, som godt kunne tænke sig. Det er i hvert fald tallet for, hvor mange der har kommenteret opslaget.

Men opslaget med konkurrencen bør få alle advarselslamper til at blinke. Har du deltaget i konkurrencen, kommer du til at kigge langt efter den nye skærm.

Firmaet laver køleskabe og vaskemaskiner

Lad os kigge på alle advarselssignalerne, der beviser, konkurrencen er et forsøg på at lokke dig i en fælde.

For det første er der firmanavnet BEKOO, der bruges på facebooksiden, registreret som udbyder af "fast ejendom". Men i det danske virksomhedsregister, cvr.dk, findes ikke en virksomhed med det navn og det formål. Vi kan til gengæld finde den tyrkiske virksomhed Beko, men selskabet har ikke noget med fast ejendom at gøre. Det laver husholdningsapparater som køleskabe, vaskemaskiner, komfurer og tv-apparater.

For det andet er virksomheden Beko grundlagt i 1955. Men facebooksiden med konkurrencen er oprettet dagen før, konkurrencen blev slået op på siden. Og i disse moderne tider er det noget nær utænkeligt, at Beko først har oprettet deres facebookside i går. Det er da heller ikke svært at finde at finde ud af, at Beko faktisk har en facebookside. Det blev oprettet i 2017. Siden er i øvrigt verificeret af Facebook. Det betyder, at Facebook har undersøgt virksomhedens side og bekræfter, at den rent faktisk tilhører den person eller organisation, som den giver sig ud for. Det kan man se, fordi der er et lille flueben i en blå cirkel ved siden af firmanavnet på den 'rigtige' Beko-side.

For det tredje kan man se, at tv-apparaterne på billedet i opslaget er af mærket Samsung. Man kan i sit stille sind undre sig over, hvorfor selskabet skulle tilbyde Samsung-fjernsyn, når Beko selv producerer tv-apparater. Billedet stammer da heller ikke fra Beko's lager. Billederne af de pakkede Samsung-apparater har svindlerne tyvstjålet fra den britiske elektronikkæde Cury's hjemmeside.

For det fjerde findes der mindst to falske Beko-facebooksider. Den anden falske side er også registreret som udbyder af "fast ejendom". Den side er også spritny - oprettet i forgårs. Også her udbydes falske konkurrencer.

Artiklen fortsætter under grafikken

I grafikken herunder finder du gode råd til, hvordan du lurer, om en konkurrence på Facebook er svindel.

Grafik: Nathalie Damgaard Frisch

Følger samme koncept for andre svindelnumre

For det femte skriver flere brugere i kommentarfelterne, at de er blevet kontaktet og henvist til en hjemmeside, hvor man får smidt et abonnement på en spilside i hovedet. Netop tvivlsomme hjemmesider, der forsøger at få sagesløse til at tegne et abonnement, er typisk for en svindelside. Har man først udleveret oplysningerne på for eksempel sit VISA-kort, går et abonnement i gang, og det er svært at slippe ud af. Det kræver, at man beder banken om at lukke kortet ned og få et nyt.

For det sjette følger den falske Beko-konkurrence et helt typisk koncept. Man skal dele opslaget og kommentere, hvorefter 'deltagerne' kontaktes og bliver bedt om at betale for en eller anden ydelse, for overhovedet at deltage i konkurrencen. TjekDet har mange gange tidligere skrevet om fupkonkurrencer om for eksempel biografbilletter. Her bliver deltagerne i sidste ende bedt om at betale porto for at få tilsendt billetterne. Det er ikke strategien for 'rigtige' virksomheders konkurrencer. De lover ikke først noget væk gratis for så pludselig at bede deltagerne betale. I øvrigt må virksomheder slet ikke opfordre brugere på sociale medier til at dele deres opslag. 

For det syvende, har den ene af de falske Beko-sider har kun omkring 500 følgere, mens den anden har op mod 6.000. Det er meget få følgere for en etableret virksomhed. Den rigtige Beko-side har da også næsten syv millioner følgere.

Og sidst men ikke mindst er formuleringen i opslaget ikke korrekt dansk. Det ligner allermest en elektronisk oversættelse. Og det er det faktisk også, kan man se på opslaget. Opslaget er nemlig oprindeligt skrevet på tjekkisk, men de danske facebookbrugere får automatisk præsenteret en dansk oversættelse. Og den er mildest talt ringe.

"Efter at have kontaktet leverandøren, blev de enige om at bytte og fortalte, at vi var ved at eliminere offeret. tv-skaden er kosmetisk og virker stadig super, så vi tænkte, at i stedet for at smide den ud, ville vi give den til de 300 personer, der delte + kommenterede på mig. Indtil 15. marts," står der ordret i opslagsteksten.

Er du kommet til at udlevere dine bankoplysninger til svindlerne, bør du omgående kontakte din bank

Opdateret 9. mar 2022

Vil du vide mere?