30 millioner visninger: Tvivlsomme webshops bombarderer dig med reklamer hos Meta

Indsigt 24. jun 2025  -  4 min læsetid
Tjekdet
30 millioner gange er annoncer for svindelwebshops dukket op i danskernes feed på Metas platforme, viser TjekDets analyse af annoncer fra bare ni webshops. Foto: Nathalie Damgaard Frisch (grafik)
  • Annoncer fra bare ni svindelwebshops er af danske forbrugere set hele 30 millioner gange af danske forbrugere.

  • Det viser TjekDets analyse af tusindvis af annoncer på Metas platforme.

  • Dansk Erhverv frygter, at stigningen i svindelwebshops vil gøre forbrugere usikre ved at handle på nettet.

Tilmeld dig TjekDets nyhedsbrev

Minimum 30 millioner gange er annoncer fra svindelwebshops dukket op i danskernes feed på Metas platforme, herunder Facebook og Instagram.

 

Det viser TjekDets analyse af over 10.000 annoncer fra bare ni webshops. 

 

De forsøger med dansk-klingende navne som Theo & Liv Copenhagen, Olsen & Olsen og Aarhus Modehus at give indtryk af, at de er danske. 

 

Men bag facaden gemmer sig udenlandske personer, der altså lige nu pumper annoncer ud på sociale medier for at narre danskere til at købe billigt produceret tøj, smykker, legetøj og interiør. 

 

TjekDets research viser, at der er hundredvis af denne type webshops på det danske marked. 

 

De foregiver at sælge danske kvalitetsvarer, men i stedet placerer de kundernes ordre hos en - typisk - kinesisk producent, som sender varen direkte til danske kunder. 

 

For kunderne, der ender med et billigt kinesisk produkt, kan det herefter være tæt på umuligt at returnere varen eller at få pengene igen, fordi de har handlet med en kinesisk leverandør og ikke en dansk butik, som de troede. 

 

TjekDet har identificeret de mange annoncer ved at trække tal fra Metas annoncebibliotek, hvor det fremgår, hvor mange brugere den pågældende annonce er nået ud til. For eksempel har webshoppen Olsen & Olsen fra flere forskellige konti oprettet omkring 7.000 annoncer, der har en samlet rækkevidde på 10.709.705.

 

Den store mængde annoncer gør Niels Ralund, der er E-handelsdirektør ved Dansk Erhverv, “trist”. Han har ikke meget tilovers for den type webshops.

 

“Jeg hader svindlere. Jeg kan slet ikke have med det at gøre. Det er på alle måder under bæltestedet,” siger han.

 

Han frygter, at de mange vildledende webshops kan skabe en bekymring hos forbrugeren.

 

“Svindlen er i fremdrift nu på en helt anden måde end tidligere, og det er naturligvis bekymrende, fordi der er forbrugere, der bliver usikre ved at handle på nettet, og det er jeg jo meget ked af,” lyder det fra direktøren for e-handel.

 

Han tilføjer, at nettet generelt er et sikkert sted at handle med henvisning til, at man altid kan - hvis man vel at mærke handler hos de lødige webshops - få sine penge retur og har 14 dages fortrydelsesret.

Video: Alexander Tobias Nordahl Lund Jensen.

Sådan vildledes du

Foruden at give indtryk af at være danske virksomheder, deler nogle af webshoppene i deres annoncer sentimentale - men opdigtede - historier. Sandsynligvis for at vække medfølelse hos forbrugeren.

 

“Med tårer i øjnene må jeg meddele jer dette. Efter mange år med kærlighed og dedikation til min butik er jeg nødt til at give op. Det føles som om, jeg kæmper en kamp mod de store virksomheder, som med deres enorme budgetter og indflydelse presser små virksomheder som min længere og længere ud”, kan man læse i en annonce fra ‘Nova Copenhagen’.

 

På annoncen ser man et billede af de triste - og opdigtede - butiksejere. For billedet er skabt af kunstig intelligens.

 

Null

Triste ser de ud, indehaverne af butikken Nova Copenhagen, der angiveligt må lukke meget mod ejernes vilje. Men historien er falsk, og billedet er skabt med kunstig intelligens. Foto: Skærmbillede.

 

Den uærlige markedsføring møder skarp kritik fra Niels Ralund.

 

“Kynismen har ingen grænser og intet lavmål. Det er jo fuldstændig forkasteligt”.

 

Forbrugerrådet Tænk har tidligere til TjekDet kaldt tricket for “vildledende” og “i strid med markedsføringsloven”. 

 

Tilmeld dig TjekDets nyhedsbrev

Flere svindelannoncer

Meta er flere gange blevet kritiseret for ikke at gøre nok for at dæmme op for de mange svindelannoncer, som de tjener penge på.

 

Hvor mange penge, Meta har tjent på annoncerne fra de ni webshops, er uvist, men der er sandsynligvis tale om et større beløb. 

 

TjekDet har tidligere fået marketings-eksperter til at vurdere, hvor store beløb, Meta kan tjene. Dengang lød vurderingen på omtrent fire millioner kroner for 9.000 svindel-annoncer med Anders Lund Madsen. Det skal understreges, at der er tale om et estimat, som ikke nødvendigvis kan overføres til annonceringen fra de ni webshops, som TjekDet har undersøgt.

 

Selv om der fortsat dukker annoncer op i danskernes feeds, lader det til, at Meta er opmærksomme på de vildledende annoncer. Eksempelvis er omkring 40 annoncer fra Olsen & Olsen taget ned, fordi de ifølge Meta “ikke fulgte vores annonceringsregler”. 

 

Olsen & Olsen har de seneste dage indrykket omkring 100 nye annoncer på Facebook og Instagram. 

 

TjekDet har spurgt Meta, om de mener, at de har et medansvar for de forbrugere, der føler sig snydt og bedraget af svindelwebshoppenes annoncer, som Meta faciliterer.

 

Vi har også spurgt, hvor mange gange en webshop kan bryde Metas annonceringsregler, før Meta bandlyser den fra at kunne købe annoncer.

 

Meta er ikke vendt tilbage med et svar.

 

Denne artikel er en del af en artikelserie om bedrag i forbindelse med online-handel. Du kan finde alle artikler i serien Bedraget i din kurv - når webshoppen snyder her

 

Vil du læse mere om digital svindel, kan du finde alle TjekDets tidligere artikler om emnet her - herunder vores afdækning af såkaldt kendissvindel på Facebook, hvor brugere lokkes til at investere på falske investeringsplatforme og vores afsløring af et dansk netværk af såkaldte spoofere, der ringer direkte til deres ofre under dække af at være myndigheder eller bankansatte.

Du kan også tilmelde dig TjekDets gratis nyhedsbreve, hvor vi tipper dig om vores seneste faktatjek, advarer om digital svindel og deler seneste nyt om mis- og desinformation - direkte i din mailindbakke. Tilmeld dig nyhedsbrevene her.

Opdateret 24. jun 2025