Forbrugerombudsmanden politianmelder ‘Bedst i test’-hjemmesider

-
En række hjemmesider, der bringer forbrugertests, er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden.
-
De foregiver at teste og anmelde produkter uvildigt, men ifølge Forbrugerombudsmandens kritik er der tale om skjult reklame, der vildleder forbrugeren.

Tilsynsmyndigheden Forbrugerombudsmanden politianmelder nu en række hjemmesider for skjult reklame.
Det handler om hjemmesider, der foregiver at teste og anmelde forskellige produkter, men som ifølge Forbrugerombudsmanden er skjult reklame, der vildleder forbrugerne. De går under navne som forbrugsguiden.dk, forbruger-test.dk og bedste10.dk, og bag alle hjemmesiderne står virksomheden Obsidian Media ApS.
I sidste uge satte TjekDet netop fokus på brugen af falske tests. Vi beskrev, hvordan en række danske hjemmesider bringer anmeldelser og ‘Bedst i test’-guides, som i virkeligheden er kamufleret reklame. En praksis, som ifølge Forbrugerombudsmanden er i strid med markedsføringsloven, og som han nu har politianmeldt.
“Giver en hjemmeside forbrugeren indtryk af, at produkter bliver anbefalet på baggrund af en objektiv og uvildig vurdering, så er det vildledende, hvis der i virkeligheden er tale om reklame,” fortalte Sabrina Amtrup, fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden, til TjekDet.
I TjekDets afdækning af virksomheden Showerlabs’ markedsføring, beskrev vi blandt andet, at virksomheden henviste til, at de var bedømt bedst-i-test af forbrugsguiden.dk, som i virkeligheden aldrig havde testet Showerlabs’ produkt til at være det bedste. Forbrugsguiden.dk er én af hjemmesiderne, der er drevet af Obsidian Media, som nu er politianmeldt.
Ikke uvildige anmeldelser
Forbrugerombudsmanden begrunder sin politianmeldelse af Obsidian Media for vildledende markedsføring med, at hjemmesiderne giver indtryk af, at deres produkttests og anmeldelser er uvildige og at de faktisk har udført dem.
Men ifølge Forbrugerombudsmanden er produkterne aldrig blevet testet af virksomheden selv. Og derfor er det problematisk, at det ikke fremgår klart, at der er tale om reklame.
Samarbejdet mellem webshops og de forskellige test-sider kaldes affiliate markedsføring. Som udgangspunkt er det en lovlig form for markedsføring, men hvis det ikke er tydeligt nok for forbrugeren, at der er tale om betalt reklame, er det en overtrædelse af markedsføringsloven.
“Virksomheder, som benytter affiliate links, skal sørge for, at det tydeligt fremgår, at der er tale om reklame. Og så må man naturligvis aldrig give indtryk af, at man har testet de produkter, man anbefaler, hvis man reelt aldrig har haft dem i hænderne,” siger forbrugerombudsmand Torben Jensen.
Kommerciel hensigt ikke tydelig
På Obsidians forskellige hjemmesider fremgår det enkelte steder, at der ligger en kommerciel hensigt bag indlæggene - men det er ifølge Forbrugerombudsmandens vurdering ikke tilstrækkeligt.
“Det er mit klare indtryk, at virksomheden har camoufleret sin kommercielle hensigt,” siger Torben Jensen.
På hjemmesiderne optræder der en række ord og formuleringer, som ifølge Forbrugerombudsmanden giver forbrugeren et forkert indtryk af, at der er tale om uvildige og objektive tests, og at de faktisk selv har testet produkterne.
Det gælder udtryk som “Vores/redaktionens anbefaling”, “Fordele og ulempe ved produktet”, “guide” og “test”.
Mange af de samme formuleringer optræder også på de hjemmesider, TjekDet for nylig har omtalt i vores dækning af de vildledende test-hjemmesider, der har indtaget det danske marked.
Her fandt vi frem til, at en lang række webshops promoverer deres produkter ved at købe sig til gode anmeldelser på forskellige hjemmesider, og i nogle tilfælde selv oprette angiveligt uvildige hjemmesider, hvor de omtaler deres egne produkter positivt.
Ærgerlige over kritik
TjekDet har kontaktet Obsidian Media for at få deres kommentar til Forbrugerombudsmandens politianmeldelse.
I et mailsvar skriver direktør Emil Børsting Sørensen, at de er ærgerlige over beslutningen og mener, at deres metode er beskrevet på hjemmesiderne.
“Vi er ærgerlige over Forbrugerombudsmandens beslutning. Vi stiller gratis research af produkter til rådighed for vores læsere. Denne research præsenteres i artikler, hvor vi samler og analyserer bl.a. produktdata, eksterne tests, kundeanmeldelser. Denne metode er beskrevet på alle artikler. Vores arbejde finansieres gennem annoncer. Dette fremgår i alle artikler og hjemmeside,” skriver Emil Børsting Sørensen til TjekDet.

Direktøren tilføjer, at Obsidian efter Forbrugerombudsmandens henvendelse har sørget for, at metoderne og markeringen af, at der er tale om annoncer, fremgår endnu tydeligere på deres sider.
Denne artikel er en del af en artikelserie om bedrag i forbindelse med online-handel. Du kan finde alle artikler i serien Bedraget i din kurv - når webshoppen snyder her.
Vil du læse mere om digital svindel, kan du finde alle TjekDets tidligere artikler om emnet her - herunder vores afdækning af såkaldt kendissvindel på Facebook, hvor brugere lokkes til at investere på falske investeringsplatforme og vores afsløring af et dansk netværk af såkaldte spoofere, der ringer direkte til deres ofre under dække af at være myndigheder eller bankansatte.
Du kan også tilmelde dig TjekDets gratis nyhedsbreve, hvor vi tipper dig om vores seneste faktatjek, advarer om digital svindel og deler seneste nyt om mis- og desinformation - direkte i din mailindbakke. Tilmeld dig nyhedsbrevene her.