Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Samtale med en maskine – hvem taler vi egentlig med?

Undervisning 5. aug 2025  -  2 min læsetid
Tjekdet
Foto: Mohamed Hassan/Pixabay

Undervisningsaktivitet lader elever teste Turingtesten og diskutere menneskelig identitet i en AI-tid.

Kan eleverne gennemskue, hvem der er menneske – og hvem der er chatbot? Med aktiviteten "Test en chatbot: Menneske eller maskine?" bliver Turingtesten omdrejningspunkt for en lærerig og engagerende lektion om kunstig intelligens, sprog, kommunikation og menneskelig identitet. Undervisningsforløbet lægger op til både refleksion og leg – og tager udgangspunkt i en af AI-historiens mest ikoniske idéer.

Aktiviteten kan bruges på tværs af fag og niveauer og er særligt velegnet i samfundsfag, engelsk, dansk, informatik eller i tværfaglige forløb. 

I 1950 beskrev matematikeren Alan Turing sin berømte ”imitation game” i artiklen Computing Machinery and Intelligence. Her skulle en computer forsøge at imitere menneskelig adfærd, så godt at en samtalepartner ikke kunne afgøre, om de talte med et menneske eller en maskine. Det blev grundlaget for Turingtesten – et tidligt og stadig relevant bud på, hvordan vi kan afprøve kunstig intelligens.

Med afsæt i denne idé lader aktiviteten eleverne simulere en Turingtest med en chatbot som en del af kommunikationen – og stiller dem spørgsmålet: Kan du spotte forskellen?

Opbygning og forløb

Undervisningen tilrettelægges som en kombination af leg og analyse. Eleverne deles i grupper af fire og kommunikerer parvis via tekst i et chatrum – fx i Teams. Den ene part får hjælp fra en chatbot (f.eks. ChatGPT), mens den anden skriver svarene selv. Det andet par ved ikke, hvem af modtagerne der bruger AI.

I første runde skal eleverne følge en samtaletematik, fx ferieplaner eller dating, uden at forsøge at afsløre chatbotten. Først senere forsøger de aktivt at stille afslørende spørgsmål. Når alle gætter, hvem der er menneske og hvem der er bot, afsløres sandheden – og eleverne diskuterer bagefter, hvad der afslørede maskinen (eller måske ikke gjorde).

Aktiviteten tager cirka en lektion og kræver kun almindelig it-udstyr og en tilgængelig chatbot.

Teknologiforståelse og kritisk refleksion

Undervejs lærer eleverne om både AI’s muligheder og begrænsninger – og bliver bevidste om, hvordan de selv spejler sig i teknologien. Hvad betyder det, at vi tilskriver en chatbot menneskelige egenskaber? Og hvad vil det sige at være "intelligent"?

Som en del af evalueringen lægges der op til diskussioner om sprogbrug, interaktion og kunstig intelligens’ status som samtalepartner. 

Aktiviteten understøtter nationale anbefalinger om AI

Aktiviteten lægger sig op ad Styrelsen for Undervisning og Kvalitets anbefalinger til brugen af generativ kunstig intelligens i undervisningen. Her fremhæves det, at elever skal undervises både i, med og uden AI – og at undervisningen bør styrke en kritisk, reflekteret brug af teknologien.

Aktiviteten kan med fordel følges op af forløbet Learn about machine learning på code.org, hvor eleverne arbejder videre med enkle maskinlæringsmodeller og selv kan afprøve, hvordan algoritmer trænes og anvendes.

Materialet er udarbejdet af Jacob Stenløkke Bendtsen, Falkonergårdens Gymnasium og HF, i samarbejde med CFU – Center for Undervisningsmidler under Danmarks Professionshøjskoler.

Find materialet på emu.dk her.