Se billederne: Nødhjælp til palæstinenserne holder i kilometer lange køer
Fem måneder inde i krigen mellem Israel og Hamas er nødhjælpen til de belejrede indbyggere i Gaza på et lavpunkt siden den fulde blokade i krigens begyndelse. I februar og marts i år er antallet af lastbiler med nødhjælp, der har krydset grænseovergangen i Sydgaza, faldet markant i forhold til december og januar, og der har ikke været daglige leverancer.
Det viser tal fra FN's hjælpeorganisation for palæstinensiske flygtninge i Mellemøsten, UNRWA, som overvåger, hvor mange lastbiler med nødhjælp, der krydser grænsen ind til Gaza. Og satellitbilleder fra Rafah, som TjekDet har analyseret, bekræfter tendensen.
Før krigen kørte der dagligt 400-500 lastbiler over grænsen fra Egypten til Rafah i Gaza med livsvigtig nødhjælp til palæstinenserne, der gjorde hverdagen mulig.
I hele februar 2024 kørte der i gennemsnit kun 27 lastbiler med nødhjælp over grænsen om dagen -international nødhjælp, som 80 procent af indbyggerne i Gaza ifølge en FN-rapport var afhængige af - også før den fulde israelske belejring.
Men den 9. oktober, to dage efter Hamas’ terrorangreb på israelsk jord, annoncerede Israel, at de lukkede for al nødhjælp ind i Gaza - inklusiv mad og brændstof. Ifølge Israels forsvarsminister, Yoav Gallant, var det et led i en “fuld belejring” af Gaza i kampen mod Hamas.
Der gik to uger, før der igen blev lukket en begrænset mængde nødhjælp ind i Gaza. Under sit første besøg i Israel efter krigens udbrud fik den amerikanske præsident, Joe Biden, forhandlet en aftale på plads med Benjamin Netanyahu, Israels premierminister, om at lukke 20 lastbiler over grænsen ved Rafah ind i Gaza.
Noget mindre end de 400-500, der før krigen krydsede grænsen i Rafah. Og chefen for akutberedskab i Verdenssundhedsorganisationen, WHO, Michael Ryan, kaldte det for “en dråbe i havet” i forhold til, hvad der er behov for.
Krigen igennem har nødhjælp været et omstridt emne. Særligt fordi nødhjælpen er til stede lige uden for grænsen fra Egypten til Rafah. Men de mange lastbiler, der er ladet med nødhjælp, holder i køer, der til tider er kilometer lange, fordi kun få lastbiler bliver lukket ad gangen, og antallet kan varierer meget ugentligt.
Køerne kan ses fra luften. På satellitbilleder fra slutningen af november 2023 til begyndelsen af februar 2024 kan man se, hvordan køen udvikler sig. Det viser vores analyse, som er et led i projektet Gaza i Billeder, hvor vi afdækker krigens spor i Gaza.
Bemærk, at billederne er roteret. Foto: Image © Planet Labs PBC. Grafik: Nathalie Damgaard Frisch.
På satellitbilledet fra den 23. november 2023 kan man se, at der ikke er lang kø til grænsen. Man kan til gengæld se, at rigtig mange lastbiler - eller blot containere, det kan vi ikke vide med sikkerhed - holder parkeret på en rasteplads tæt på grænsen. Ud fra UNRWA's tal kan vi se, at 200 lastbiler med nødhjælp krydsede grænsen dagen efter.
På det næste satellitfoto, fra 31. december 2023, holder der få lastbiler på holdepladsen ved grænsen, men køen ude på vejen er blevet længere. Blot 11 lastbiler krydsede grænsen ved Rafah den dag, mens tallet var 82 dagen efter.
Den 14. januar 2024 strækker køen sig ikke lige så langt, men man kan til gengæld se, at lastbilerne nu holder i flere spor. Den dag blev 45 lastbiler lukket ind i Rafah. På næste billede, den 31. januar 2024, er køen igen blevet strakt ud, mens den fire dage senere er kortere igen. Man kan dog se, at der nu holder en del lastbiler på holdepladsen.
Nedenfor ses et satellitfoto fra den 7. januar 2024, der er zoomet lidt længere ud. Det er fra et af de tidspunkter, hvor køen af lastbiler med nødhjælp er lang. På dette satellitfoto, vi har fået adgang til, kan man desværre ikke se hele køen, men den del, der er synlig, har vi målt op til at være 3,41 kilometer lang.
På billedet har vi også markeret et punkt 1, hvor nødhjælpen er filmet fra jorden i Egypten.
Sammenfattende er der altså langt op til de 4-500 lastbiler, som før krigen dagligt kørte ind i Rafah, men nogen nødhjælp kører altså ind. Nogle dage mindre end 10 lastbiler, andre dage op til 200, ifølge UNRWA's tal.
Billede fra 7. januar 2024. Bemærk, at billedet er roteret. Foto: Image © Planet Labs PBC. Grafik: Nathalie Damgaard Frisch.
Vi har også fundet og geolokaliseret en video fra grænseovergangen på Gaza-siden af grænseovergangen. Det er Palæstinensisk Røde Halvmåne, PRCS, der har delt klippet på X den 18. januar 2024, og her ser man medlemmer af PRCS tage imod nødhjælpen, lige efter at lastbilen har krydset grænsen.
Nedenfor ses et satellitfoto fra den 4. februar 2024, hvor vi har zoomet ind på Gaza-siden ved Rafah-grænseovergangen. Ved punkt 2 kan man se en video delt på YouTube af mediet AP, som viser lastbiler med nødhjælp køre ind i Gaza. Og vi har geolokaliseret videoen til at være optaget netop der.
Billede fra 4. februar 2024. Foto: Image © Planet Labs PBC. Grafik: Nathalie Damgaard Frisch.
Det er ikke kun gennem grænseovergangen fra Egypten til Rafah, at nødhjælp kan komme ind til palæstinenserne i Gazastriben. Også ved grænseovergangen Kerem Shalom fra Israel, kan mad, vand og andre fornødenheder krydse grænsen.
Kerem Shalom åbnede først for lastbiler med nødhjælp igen den 17. december 2023. På UNRWA’s oversigt kan man se, at 26 lastbiler med nødhjælp krydsede grænsen den dag.
Også her har nødhjælp holdt og ventet på at blive lukket ind i Gaza, og nedenfor kan man på et satellitfoto fra den 31. januar 2024 se en kø af lastbiler, der strækker sig fra selve grænseovergangen, som vi har markeret på billedet. Vi har opmålt køen den dag til at være 2,43 kilometer lang.