It-eksperter advarer: Pas på feriepengesvindlere
-
Landsdækkende Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet advarer danskerne om, at it-kriminelle i den kommende tid vil forsøge at franarre danskerne deres personlige oplysninger.
-
Derfor opfordres danskerne til at tænke sig ekstra godt om, og lade være med at afgive personlige oplysninger uanset om de bliver kontaktet over mail, sms eller telefonopkald.
Fra den første oktober kunne danskerne anmode om at få udbetalt deres indefrosne feriepenge. Det får it-eksperter til at råbe vagt i gevær.
Udbetalingen af feriepenge kan nemlig udnyttes af it-kriminelle til at franarre danskerne deres personlige oplysninger. Og svindelforsøgene er allerede gået i gang.
Forbrugerrådet Tænk oplyser, at de tilbage i september modtog en henvendelse fra en borger, der var blevet kontakt af “Feriestyrelsen”. En styrelse, som svindlere har opfundet til lejligheden.
“Feriestyrelsen” bad den pågældende borger om at udfylde en formular med flere personlige oplysninger, hvis ikke borgeren skulle miste sine feriepenge.
Svindlerne prøver nemlig at få fingrene i dine personlige oplysninger. Bliver du ringet op af en person, der presser dig til at udlevere NemID eller kontooplysninger, gælder det om at smække røret på, ellers kan det hurtigt udvikle sig til et omkostningsfuldt opkald.
Det samme er tilfældet, hvis du modtager en sms eller mail. Myndighederne vil nemlig kun kontakte dig via borger.dk og e-boks.
Udbetaling af feriepenge er madding på it-kriminelles krog
Politiets Landsdækkende Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet (LCIK) har endnu ikke modtaget nogle henvendelser vedrørende svindelforsøg, men opfordrer stadig danskerne til at være opmærksomme på risikoen for kommende forsøg på svindel.
Politiinspektør Trine Møller, der er centerchef for LCIK, oplyser, at alt erfaring viser, at udefrakommende begivenheder, som eksempelvis en stor festival, koncert eller udbetaling af feriepenge, ofte bliver grebet af kriminelle, der ser en mulighed for at tjene penge eller komme i besiddelse af danskeres personlige oplysninger.
Netop fordi der i dette tilfælde er tale om udbetaling af penge, kan borgerne være sårbare over for svindelnumrene.
“Der er en krog og en bevågenhed. Du ved, at du skal have nogle penge. Og det udnytter kriminelle. Hvis man så ikke ved præcis, hvordan man får sine feriepenge, vil man kunne falde for disse mails.” siger Trine Møller.
Ifølge Trine Møller, er de it-kriminelle blevet mere og mere professionelle, og det gør det sværere for borgerne at gennemskue, om der er tale om svindel og kriminalitet.
Tidligere kunne man eksempelvis råde borgere til at være opmærksomme på sprogbrug, da de kriminelle ofte kommunikerede på grebokkent dansk.
Men svindelnumrene udvikler sig hele tiden, og de ser efterhånden mere og mere professionelle ud. Det gør det svært at advare danskerne om konkrete og generelle kendetegn ved disse, der skal sætte alarmklokkerne i gang.
Udlever aldrig dine personlige oplysninger
Trine Møller peger dog alligevel på én særlig ting, der kan afsløre, om man bliver udsat for svindel:
“Når man ikke selv har taget initiativ, skal man være opmærksom. Der er ikke noget farligt ved at gå ind på borger.dk og anmode om sine feriepenge. Men hvis nogen kontakter dig og spørger, om ikke du skal have dine feriepenge, så skal du være opmærksom.”
Derudover råder Trine Møller danskerne til aldrig at afgive personlige oplysninger såsom NemID eller kortoplysninger.
Jørn Guldberg, der er it-sikkerhedsekspert i Ingeniørforeningen IDA, advarer ligeledes danskeren om svindelforsøg i forbindelse med udbetalingen af feriepenge.
“Derfor er det også vigtigt, at være ekstremt opmærksom på at slette alt, der virker forkert. ATP, der står for udbetalingen af feriepengene, kommunikerer kun via borger.dk og e-boks, så lige meget, hvor ægte en mail eller SMS ser ud, er den ikke fra dem,” siger Jørn Guldberg.
Rådene gælder uanset om man modtager en mail, sms eller et telefonopkald, da hverken banker, Nets eller offentlige myndigheder nogensinde vil bede om dine personlige oplysninger.
Er du allerede kommet til at udlevere dine kortoplysninger, så bør du omgående rette henvendelse til din bank eller Nets, så du kan få spærret dit kort.