LA og SF i partybus-strid: Hvem har sagt hvad?

Faktatjek 30. apr 2025  -  5 min læsetid
Tjekdet
I en video på sociale medier hævder Liberal Alliances formand, Alex Vanopslagh, at SF vil forbyde partybusser. Men det nægter SF. Begge partier holder dog fast. Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
  • Liberal Alliance og SF er havnet i en strid om partybusser.

  • I en video påstår Alex Vanopslagh, Liberal Alliances formand, at SF har stillet beslutningsforslag om at forbyde partybusser.

  • Det har fået SF til tasterne. Ifølge dem indeholder forslaget ikke et forbud mod partybusser, men krav om, at kommunerne selv skal kunne bestemme over partybusser i deres område og kunne kræve, at de skal køre på el.

  • TjekDet har undersøgt, hvad der står i beslutningsforslaget og talt med parterne.

“SF. De har gudhjælpemig stillet et beslutningsforslag nede i folketingssalen om, at nu skal vi forbyde partybusser. Slut med fest.”

 

Sådan starter Alex Vanopslagh en video på Liberal Alliances instagramprofil, hvor han kritiserer beslutningsforslaget og understreger, at det ikke er noget, hans parti bakker op om. I en humoristisk tone siger han, at Liberal Alliance i stedet vil foreslå at afskaffe klovnebusser.

 

Men i kommentarsporet melder flere politikere fra SF sig på banen, hvor de anklager den liberale formand for at tale usandt. Det er løgn, at de har foreslået et forbud af partybusser, skriver de.

 

Tilmeld dig TjekDets nyhedsbrev

Forurening, el og selvbestemmelse

Videoen, hvor Alex Vanopslagh omtaler SFs beslutningsforslag, er lagt ud på Liberal Alliances officielle instagramprofil. Her har den fået flere end 1.300 synes godt om-tilkendegivelser, og i kommentarsporet er debatten i fuld gang. Der er tilsyneladende uenighed om, hvad beslutningsforslaget reelt går ud på.

 

“Hvorfor lyver du om, hvilke forslag vi stiller i folketingssalen?,” skriver SFs folketingsmedlem Carl Valentin.

 

Mads Olsen, der er folketingsmedlem fra samme parti, melder sig også ind i debatten.

 

“Find det sted i beslutningsforslaget, hvor vi vil forbyde det. Det findes ikke,” skriver Mads Olsen blandt en række andre kommentarer.

 

Det er netop Carl Valentin og Mads Olsen, som har stillet det omdiskuterede beslutningsforslag i Folketinget. Det blev stillet i november sidste år og går under navnet “Forslag til folketingsbeslutning om kommunal selvbestemmelse over partybussers kørsel i byområder.”

 

Her kan man læse, hvad der stilles som forslag og argumenterne, der ligger bag.

 

De to politikere foreslår, at kommunerne skal have mulighed for at kræve, at partybusserne skal køre på el og begrunder det med, at de nuværende partybusser er gamle dieselbusser, som forurener meget. 

 

“I sommeren 2024 kunne TV 2 afsløre, hvordan mange partybusser i København forurener på et niveau, der går udover det, måleudstyr er i stand til at måle,” står der blandt andet i beslutningsforslaget, som også peger på, at luftforureningen kan have betydelige konsekvenser for folkesundheden. 
 

“Forslagsstillerne mener derfor, at kommunerne skal have mulighed for at kræve partybusserne over på el, hvormed problematikken med de gamle forurenende busser vil være løst,” står der blandt andet.

 

Tjekdet
Partybusser er busser, der er indrettet som diskoteker eller barer. Særligt i landets større byer kører de festglade mennesker rundt. Men busserne har ad flere omgange givet anledning til debat. Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

Intet forbud på papiret

Mads Olsen og Carl Valentins beslutningsforslags sidste afsnit har titlen “Mere selvbestemmelse til kommuner”. Her foreslås det, at kommunerne skal have mere selvbestemmelse over partybusserne, som er et område, der på nuværende tidspunkt reguleres hos Færdselsstyrelsen. 

 

“Dette er for at sikre, at antallet af partybusser ikke eksploderer, uden at kommunerne selv har mulighed for at agere,” skriver de.

 

I teksten understreges det, at målet med forslaget ikke er at udrydde erhvervet.

 

“Beslutningsforslagets formål er ikke at udrydde partybuserhvervet, og forslagsstillerne ser gerne, at der fortsat kan køre partybusser rundt, så længe det sker i et rimeligt omfang og på en måde, der ikke er belastende for miljøet, borgernes sundhed og trafiksikkerheden,” står der.

 

TjekDets gennemgang af beslutningsforslaget viser altså, at det ikke indeholder forslag om forbud mod partybusser, som Alex Vanopslagh påstår i sin video.

LA fastholder 

TjekDet har forelagt for Liberal Alliance, at beslutningsforslaget ikke indeholder et forbud mod partybusser, som Alex Vanopslagh påstår i sin video.

 

Det er Liberal Alliances erhvervsordfører, Pernille Vermund, der svarer. I en mail medgiver hun, at SF ikke vil forbyde partybusser direkte, men hun mener, at det stadig vil være resultatet af beslutningsforslaget.

 

”Vi betragter det, som om at SF forsøger at gennemføre et reelt forbud mod partybusser. Branchen er afhængig af at holde udgifterne på et relativt lavt niveau, og ved både at kræve, at busserne kører på el og give kommunerne ret til at bestemme, hvor netop partybusser må køre, så bliver det stort set umuligt at drive en forretning med partybusser,” skriver Pernille Vermund.

 

Hun peger på, at SF i København på Facebook selv har bekræftet, at et forbud mod partybusser er deres politik.

 

Facebooktråden, Pernille Vermund henviser til, er et kommentarspor, hvor Liberal Alliances folketingsmedlem Alexander Ryle spørger, om SF på Københavns Rådhus mener, at partybusser skal forbydes.

 

“Ja - det er vi enig i SF KBH,” skriver Klaus Mygind, der er gruppeformand for SF København.

 

“Ja, Alexander,” bekræfter også Rasmus Steenberger, der er medlem af Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune for SF.

 

Null

I en kommentarspor på Facebook bekræfter to medlemmer af SF, at det er partiets politik at forbyde partybusser. Og netop de kommentarer henviser Liberal Alliances Pernille Vermund til. Foto: Skærmbillede af Facebook.

SF fastholder

TjekDet har i et telefoninterview forelagt Pernille Vermunds pointer for Mads Olsen, herunder at SFs forslag reelt vil lukke partybuserhvervet - selvom de ikke direkte peger på et forbud.

 

I beslutningsforslaget foreslår I ikke direkte et forbud mod partybusser. Men vi har talt med Liberal Alliance, som argumenterer for, at det reelt er et forbud, I forsøger at gennemføre. Hvad har du at sige til det?

 

“Vi skriver jo ingen steder, at vi vil forbyde partybusserne, og jeg kan fornemme, at det heller ikke er noget, man vil i Københavns Kommune. Men faktum er jo, at hvis vi ikke ændrer de her regler, så uddør partybuserhvervet langsomt, og så vil der om 10-15 år ikke være nogen partybusser i København. Stort set alle partybusserne fejler nogle ret alvorlige ting,” siger Mads Olsen.

 

Så du er ikke enig med Liberal Alliance, når de siger, at det reelt er et forbud, I forsøger at gennemføre?

 

“Nej. Vi vil jo ændre reglerne, så man i fremtiden også kan køre med partybus. Vi prøver at foreslå en grøn måde at gøre det på, hvor man får mulighed for at skifte over til el. Så løser det også problemerne med luftforurening og sikrer nogle partybusser, vi unge kan feste rundt i,” svarer han.

 

Du siger, at I ikke ønsker at forbyde partybusser og at det heller ikke er dit indtryk, at Københavns Kommune ønsker det. Men i en tråd skriver to SF-ordførere fra Københavns Borgerrepræsentation, Klaus Mygind og Rasmus Steenberger, direkte, at de ønsker et forbud. 

 

“Det har jeg ikke set. Men det er Astrid Aller (medlem af Borgerrepræsentationen i København for SF, red.), der tegner den officielle linje. Det, jeg har hørt, er, at der ikke har været ønske om et bredt forbud, men at man måske gerne vil sikre, at der ikke kører 20 partybusser ned ad samme rute hver fredag, lørdag og søndag, og det synes vi er rimeligt, at kommunen får mulighed for at bestemme.”

 

 

Klaus Mygind skriver faktisk direkte, at et forbud er noget, de er enige i hos SF København.

 

“Det er ikke noget, jeg har hørt om, og der skal jo også et samlet flertal til for at forbyde det,” siger Mads Olsen.

 

Men tænker du ikke, at Liberal Alliance har en pointe, når de henviser til, at der er to af SFs ordførere, herunder gruppeformanden, der skriver sort på hvidt, at de ønsker at nedlægge partybusserne?

 

“LA siger jo, at vi har stillet et beslutningsforslag om at forbyde partybusserne, og det er faktuelt løgn. Det er ikke det, beslutningsforslaget går ud på. Det går netop ud på, at man kan fortsætte partybuskørsel i fremtiden, for hvis vi ikke gør noget, kommer erhvervet til at uddø.”

 

Så du anerkender ikke de kommentarer, de to politikere er kommet med?

 

“Det er i hvert fald ikke det indtryk, jeg har fået, når jeg har snakket med SF København”, siger Mads Olsen.

 

Efter interviewet vender Mads Olsen tilbage i en mail, hvor han skriver, at det, SF i København vil, er at forbyde fossile busser - ikke hele erhvervet. 

 

Den 18. marts blev der stemt om beslutningsforslaget, som ikke blev vedtaget, da et flertal i Folketinget stemte imod.

 

Hvis du kan lide TjekDets artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her. Du kan også tilmelde dig TjekDet's gratis nyhedsbrev, hvor vi tipper dig om vores seneste faktatjek - direkte i din mailindbakke. Tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Opdateret 30. apr 2025