Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

“Jeg melder mig også ud”: Bare rolig, det kommer ikke til at koste penge at bruge Facebook fra på mandag

Faktatjek 19. sep 2023  -  4 min læsetid
Tjekdet
Massevis af facebookopslag advarer om, at det "fra mandag" koster fem dollars at bruge platformen, og at man kan indsætte en "juridisk" tekst for at undlade at give Meta, der ejer Facebook, tilladelse til at bruge ens indhold.  Foto: Shutterstock
  • Fra på mandag vil Facebook opkræve 35 kroner om måneden fra sine brugere

  • Sådan lyder et populært facebookopslag, der også opfordrer dig til at dele en længere tekst, hvis du vil undlade at give Facebook tilladelse til at bruge dine data

  • Men Meta, selskabet bag Facebook, har ikke i sinde at opkræve penge for brug af deres platforme

  • Det er ikke første gang, at lignende advarsler cirkulerer på det sociale medie

“Jeg melder mig også ud!”

Sådan lyder starten på adskillige facebookopslag, hvor danske brugere melder sig i koret og nægter at tillade, at Facebook fra på mandag angiveligt vil komme til at koste dig knap fem dollars - svarende til små 35 kroner - om måneden. 

Og hvis ikke du deler opslaget, har Meta, der er selskabet bag Facebook, tilladelse til at bruge dine billeder og andre data, lyder det tilmed i opslagene. 

Men du kan være helt rolig.

Facebook kommer nemlig ikke til at koste dig i omegnen af 35 kroner om måneden. Det oplyser Martin Ruby, der er politisk chef for Meta i Norden, til TjekDet.

“Det er et helt forkert opslag, og opslaget ser generelt ud som noget fusk. Det skal man ikke hoppe på,” skriver han i en mail og tilføjer, at der ingen planer er om, at alle brugere skal opkræves noget som helst for at bruge Metas platforme.

Som det er i dag, kan man købe sig til verificering og servicering, og om der kommer flere af den slags tjenester i fremtiden, ved Martin Ruby ikke.


Opslag spækket med fejl

Læser man opslaget, vil man måske lægge mærke til en række sproglige fejl, som kan tyde på, at opslaget har været en tur igennem en oversættelsesmaskine som eksempelvis Google Translate.

For oversætter man det danske opslag til engelsk og søger efter den første del af opslaget på Facebook, bliver der spyttet flere engelsksprogede versioner ud. Og det forklarer langt hen ad vejen de mange kejtede formuleringer i den danske udgave.

I det danske opslag står der for eksempel, at Facebook “oplader” alle brugere fra mandag. Sammenligner man det med det engelske opslag, står der “charge”, som på dansk kan betyde både “oplade” og “opkræve”. Og det er altså formentlig  sidstnævnte, der menes. 

Desuden er det påfaldende, hvis opslaget altså skal give mening i dansk kontekst, at valutaen i det danske opslag opgøres i dollars i stedet for danske kroner, og at det britiske nyhedsprogram “Channel 4 News” nævnes som kilde til påstanden om brugerbetaling og ikke eksempelvis TV Avisen på DR eller Nyhederne på TV 2. 

Derudover kan man også bemærke, at den danske udgave af opslaget i hvert fald har floreret siden 12. september 2023, hvilket betyder, at deadlinen ville være den 18. september 2023 - og at den dermed allerede er overskredet. Opslaget deles altså over flere dage, og derfor giver det heller ikke meget mening, når der i opslaget står “Glem ikke deadline i dag” og “Huske i morgen starter den nye Facebook-regel”.

Opslagstekst beskytter dig ikke

Det er ikke nogen nyhed, at opslag som disse deles vidt og bredt på Facebook. TjekDet har tidligere skrevet om lignende opslag, hvor brugere på samme vis deltog i oprøret mod Facebook ved at dele en tekst med nogenlunde samme ordlyd som de nye opslag. 

Dengang var det vigtigt at dele opslaget med mindst 10-15 venner for at vise, at man var en “rigtig” bruger. Men det havde ingen hold i virkeligheden.

Noget kunne da også tyde på, at det nye opslag er en blanding af forskellige opslag, der har floreret tidligere. I 2020 cirkulerede et opslag, der gjorde brugere bekymrede for deres private billeder på Facebook, og den del indgår også i det nye opslag.

For som nævnt opfordres man også til at kopiere teksten og dele den på sin profil. På den måde giver man ikke Facebook tilladelse til at bruge ens billeder, oplysninger, beskeder og andre data, man efterlader sig på platformen.

Ifølge opslaget kommer rådet fra en advokat, og ved at dele denne ‘juridiske’ tekst er du altså dækket ind og på sikker grund, må man forstå.

Som bruger står det dig frit for at dele teksten, men det nytter ikke det store. Faktum er, at du ikke kan bruge den til at forhindre Facebook i at bruge dine data til for eksempel kommercielle formål.

"Det er bare en pseudo-tekst og en gimmick," siger Martin Bruun Houmølle, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.

Måske betalingsmur på X

Ejeren af det sociale medie X, Elon Musk, luftede mandag muligheden for at gøre det obligatorisk at betale “et lavt månedligt beløb” for at bruge platformen. 

 

Bemærkningen fandt sted i en live-streamet samtale med Israels premierminister, Benjamin Netanyahu. Ifølge BBC nævnte Elon Musk intet konkret beløb, og hans bemærkning er heller ikke blevet fulgt op af en officiel udtalelse fra X.

 

Siden Elon Musk overtog det sociale medie i efteråret 2022, har brugere haft mulighed for at betale sig til ekstra services som længere opslag og øget opmærksomhed. Det er dog fortsat gratis at have en standardprofil på X.

Når man opretter en profil på Facebook, skal man nemlig acceptere en lang række betingelser, og det er disse betingelser – og kun dem – der gælder. Og de betingelser er meget vidtgående. Bryder man sig ikke om dem, så må man lade være med at bruge Facebook, lyder det fra Martin Bruun Houmølle.

"Facebook har jo den her meget brede adgang til at bruge nærmest hvad som helst fra den enkelte bruger til hvad som helst. Og det er jo ikke bare, hvad du selv lægger op af tekst og billeder, men også hvad du ’liker’, hvad du skriver i chatbeskeder, og hvem du er venner med. Også alle de fodspor, du sætter uden for Facebook, giver brugerne det sociale medie lov til at bruge," siger han.

Han henviser til, at Facebook placerer en cookie-fil på brugernes computer. Og den fil indsamler oplysninger om, hvad brugeren søger på med for eksempel Google, og hvilke hjemmesider - uden for Facebook - brugeren klikker sig ind på. Og det er grunden til, at reklamerne på Facebook ofte vedrører noget, som brugeren tidligere har søgt oplysninger om på internettet.

Kendt vending vender tilbage

Opslaget indeholder også en opfordring til, at man ikke bruger Facebooks dele-knap til at sprede budskabet, men i stedet kopierer teksten, og indsætter den på sin egen facebookside. “DEL IKKE. Kopier og indsæt”, står der. 

Og det er der en ret enkel årsag til.

Når du kopierer teksten og indsætter teksten manuelt på din egen side, så vil den eller de personer, der oprindeligt skrev det falske opslag, ikke kunne spores. Samtidig sikrer den opfordring, at det falske opslag ikke sådan uden videre kan fjernes fra Facebook.

Hvis 5.000 brugere deler en sådan advarsel med deleknappen, så forsvinder opslaget hos alle, hvis det oprindelige opslag forsvinder. Det kunne være, fordi opslagets forfatter sletter det, eller fordi Facebooks moderatorer fjerner det eksempelvis på grund af overtrædelse af platformens regler.

Med andre ord: Bliver det oprindelige opslag slettet, så forsvinder det hos alle, der siden har delt det med deleknappen. Det sker til gengæld ikke, hvis alle følger opfordringen til at kopiere teksten over i et opslag på egen væg. På den måde kan opslaget blive ved med at løbe rundt på Facebook.

Hvis du kan lide vores artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her.

Opdateret 16. nov 2023