Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Endnu en falsk Coop-konkurrence i omløb på Facebook

Fup og spam 5. okt 2022  -  4 min læsetid
This describes the image
Foto: Skærmbillede fra Facebook
  • En facebookside ved navn ‘Coop Danmark’ udlodder indkøbsrabatter og gaveposer til Coops butikker

  • Men det er slet ikke Coop, der står bag facebooksiden

  • Konkurrencen er fup, og formålet er at franarre deltagerne deres personlige oplysninger og penge

350 gaveposer og indkøbsrabatter til Coops butikker.

Så meget kan du angiveligt vinde, hvis du deltager i en konkurrence, der i øjeblikket er i omløb på Facebook.

Bag konkurrencen står facebooksiden ‘Coop Danmark’. Og den overdådige præmie har tilsyneladende fristet mange, for i skrivende stund har opslaget med konkurrencen sammenlagt næsten 2.000 delinger og kommentarer på tværs af platformen.

For at deltage i konkurrencen skal man dele opslaget og skrive “Tillykke” i kommentarfeltet. Anledningen skulle angiveligt være, at facebooksiden bag konkurrencen har fået hele 200.000 følgere.

Men konkurrencen er fup. Det er ikke Coop, der står bag, oplyser virksomheden til TjekDet. Og siden bag konkurrencen har i skrivende stund 180 følgere - altså langt fra de tusindvis, der ifølge opslaget skulle være.

De udloddede præmier findes slet ikke, og hensigten med opslaget er sandsynligvis at franarre deltagerne enten deres kontooplysninger og personoplysninger - eller begge dele. Opslaget er bare en af flere falske konkurrencer på Facebook, der angiver Coop som afsender.

Coop oplyser også til TjekDet, at de flere gange tidligere har advaret deres kunder om falske konkurrencer. Advarslerne udsender de via virksomhedens officielle facebookside.

 

Flere faresignaler

Flere ting i den falske konkurrence afslører, at vi har med et fupnummer at gøre.

Selvom facebooksiden bag konkurrencen ved første øjekast ganske rigtigt ligner en officiel side tilhørende Coop Danmark har kun lige godt 112 personer tilkendegivet, at de synes godt om den falske facebookside mod knap 133.000 personer på Coops rigtige facebookside

Og så er siden ikke udstyret med det lille blå flueben, der markerer, at Facebook har verificeret, at personen eller virksomheden bag en side er, hvem de udgiver sig for at være. Det er den rigtige facebookside for Coop Danmark.

This describes the image
Mistænker du, at du har med en fupkonkurrence at gøre, er det en god idé at holde øje med, om siden bag er verificeret. Er der et lille, blåt flueben ved siden af sidens navn, har Facebook bekræftet, at personen eller virksomheden bag siden er, hvem de giver sig ud for at være. Foto: Skærmbilleder af Facebook

I dette tilfælde fremgår det ikke klart, præcis hvad fupmagerne ønsker at få ud af den falske konkurrence - eller hvordan de nærmere bestemt vil opnå det. Ofte vil fupkonkurrencer nemlig være udstyret med et link, man skal klikke på for at tilmelde sig konkurrencen. Her vil man så blive bedt om at angive sin kontooplysninger.

I dette tilfælde er der dog ikke et link i opslaget. Men TjekDet har flere gange tidligere set eksempler på falske konkurrencer, hvor fupmagerne kontakter "konkurrencedeltagerne" direkte i private beskeder. Også her bedes de som regel klikke på et link til en hjemmeside, hvor de som oftest skal angive deres person- og kontooplysninger for at bekræfte deres deltagelse.

Derfor er det altid en god idé at være særligt på vagt, hvis du bliver bedt om at klikke på et link for at deltage i en konkurrence på Facebook - særligt hvis du efterfølgende bedes angive betalingsoplysninger eller lignende personlige oplysninger. I mange tilfælde kan der være tale om fup.

Hvis du har deltaget i den pågældende konkurrence og er blevet bedt om at indtaste personlige oplysninger via et link, er det en god idé straks at kontakte din bank og få spærret din konto.

Billeder optræder flere andre steder på nettet

Opslaget med konkurrencen er udstyret med billeder af, hvad der ligner en gruppe medarbejdere i en af Coops butikker, og en række billeder, der formentlig skal forestille de præmier, der udloddes i konkurrencen.

Men en omvendt billedsøgning, der gør det muligt at søge efter, hvor billeder optræder på nettet, afslører, at billederne af præmierne ikke er taget af Coop. De optræder nemlig flere andre steder og i flere andre sammenhænge, herunder i udenlandske opslag på sociale medier.

Og hvad billedet af Coop-medarbejderne angår, viser en omvendt billedsøgning, at det stammer fra en artikel fra mediebureauet Ritzau, der blev udgivet i 2018. Artiklen handler om, at Coop lancerer selvbetjeningskasser i deres Fakta-butikker. Coop oplyser desuden til TjekDet, at to af personerne, der optræder på billedet, nu er fratrådte direktører.

En omvendt billedsøgning kan altså afsløre meget, og i tilfælde, hvor du er i tvivl om, hvorvidt en historie er falsk eller fup, kan du bruge værktøjer som eksempelvis TinEye eller RevEye. Læs TjekDet guide til faktatjek af billeder her.

 

Opdateret 5. okt 2022

Vil du vide mere?