10.000 kroner for kondisko fra Lidl? Sælgere kan slet ikke genkende hypen fra medierne
-
Hypede Lidl-sko til 111 kroner sælges for op mod 10.000 kroner på nettet, skriver flere danske medier
-
Men de priser kan de sælgere af Lidl-sko, TjekDet har talt med, slet ikke genkende
-
Flere har slet ikke modtaget et bud på de ellers angiveligt så eftertragtede sko, mens andre har måttet slå sig til tåls med et langt lavere bud
-
TjekDet har selv indkøbt et par ubrugte Lidl-sko i størrelse 40 til 200 kroner
De færreste forbinder nok den tyske dagligvarekæde Lidl med kondisko til flere tusinde kroner. Ikke desto mindre sælges discountkædens farvestrålende fodtøj for op mod 10.000 kroner på Den Blå Avis.
Det skriver adskillige danske medier.
Skoene blev lanceret i danske Lidl-butikker 26. august, efter de ifølge Lidl var blevet revet væk i både Storbritannien, Italien, Tyskland og Belgien. Og efterspørgslen er også nået til Danmark, hvor skoene, der koster 111 kroner i Lidls butikker, angiveligt sælges for næsten det 100-dobbelte på Den Blå Avis og Facebook Marketplace.
Men TjekDets research fortæller, at det slet ikke er så indbringende at sælge Lidl-sko, som mediedækningen kunne lade tro.
Sælgere beretter i stedet om få eller ingen bud fra købere. De svimlende priser på op til 10.000 kroner genkender sælgerne ikke. Og flere finder det efterhånden realistisk at sælge for få hundrede kroner.
TjekDet er lykkedes med at købe et par ubrugte Lidl-sneakers i størrelse 40 til 200 kroner på Den Blå Avis.
Ikke sælgers marked
TjekDet har rakt ud til en række personer, der forsøger at sælge skoene på Den Blå Avis og Facebook, for at finde ud af, om de bliver kimet ned af købere, der vil betale flere tusinde kroner for skoene.
Det har ikke været muligt at nå frem til, om Lidl-sko rent faktisk skulle blive solgt for op mod 10.000 kroner.
Nogle sælgere, som TjekDet har været i kontakt med, har slet ikke fået nogen henvendelser. Andre har kun modtaget lave bud på de angiveligt så eftertragtede sko.
“Jeg har fået ét bud. Det var på 148 kroner,” skriver Ulrik fra Søborg, der i mere end en uge har haft skoene til salg på Facebook for 800 kroner. Det er en kunstigt høj pris, siger han selv.
Han købte et ekstra par sko, fordi han var i tvivl om sin datters størrelse. Efter at have fået fortalt, at skoene skulle være mange penge værd, satte han dem til salg. Nu er han villig til at forære dem til en værdigt trængende.
Samme tendens gør sig gældende på Den Blå Avis. En sælger har for eksempel ikke modtaget et eneste bud og har derfor planlagt, at hun vil pakke skoene ind i gavepapir og give dem væk til jul.
Dog findes der også skosælgere, der har modtaget større bud, men som alligevel ikke har fået dem solgt.
Det højeste bud, TjekDet er stødt på, er afgivet til Stines og hendes søn, der bor i København. Sønnen havde købt et par i håb om at tjene penge. Han fik først et bud på hele 8.000 kroner. Men køberen gav ikke yderligere lyd fra sig til stor skuffelse for sønnen. Nu er skoene sat ned til 1.000 kroner og er stadig ikke blevet solgt.
Flere sælgere fortæller også, at de modtager ubehagelige beskeder fra personer, der er utilfredse med, at skoene bliver sat til salg til en højere pris end Lidls.
Solgt for 200 kroner
TjekDets journalist har forhandlet sig til enighed med Rigmor fra København om at betale 200 for et par ubrugte Lidl-sko i størrelse 40.
Når det er muligt at købe et par til 200 kroner, er det svært at forestille sig, at de også bliver solgt til en pris, der er op til 50 gange højere, siger Lars Jørgensen, presseansvarlig for Den Blå Avis.
“Hvis den almindelige pris ligger på nogle hundrede kroner, så vil der med al sandsynlighed ikke blive solgt et par til 10.000 kroner. Så enten er det for sjov, at de sættes til salg til den pris, eller så prøver folk bare lykken,” siger han.
Den Blå Avis kender desuden ikke brugere, der har haft held med at sælge skoene for op mod 10.000 kroner, oplyser Lars Jørgensen.