Ny norsk undersøgelse: Syv ud af ti er stødt på information på nettet, som de var i tvivl om er sandt
-
44 procent af deltagerne i en norsk undersøgelse svarer, at de har fået "tilsendt, eller faldet over falske eller usande nyheder" på nettet i løbet af det seneste år
-
Det er især de unge, der støder ind i hele eller halve usandheder på nettet
-
Både de yngste og de ældste synes, det er vanskeligt at gennemskue falske nyheder
-
Facebook og andre ikke-journalistiske hjemmesider er de typiske kilder til misinformation, viser undersøgelsen
INDSIGT Næsten syv ud af ti nordmænd er stødt på informationer på internettet, hvor de har været i tvivl om, hvorvidt oplysningerne var sande, viser en ny undersøgelse fra det norske Medietilsynet. der tager temperaturen på befolkningens digitale medieforståelse.
Rapporten viser også, at fire ud af ti af de nordmænd, der deltager i undersøgelsen, er stødt på falske nyheder på nettet i løbet af det seneste år, og halvdelen har set falske nyheder om coronapandemien. Resultatet er ikke nødvendigvis kun dårligt nyt.
"Det er godt at folk giver udtryk for en kritisk sans, men samtidig viser tallene, at desinformation og falske nyheder desværre er blevet almindeligt," mener Mari Velsand, der er direktør for Medietilsynet, i en pressemeddelelse.
Yngre og ældre har sværest ved at spotte falske nyheder
Det er især de yngste og de ældste, der synes, det er vanskeligt at håndtere falske nyheder, viser undersøgelsen. Mens næsten fire ud af ti blandt de 25-59-årige selv mener, at de er i stand til at skelne skidt fra kanel, mener kun to ud af ti af de yngste (16-24 år) og én ud af ti af de ældste (80 år og derover), at kunne det samme.
"Tallene viser, at det er ekstra vigtigt at styrke den kritiske medieforståelse blandt de ældste og de yngste. Medietilsynet arbejder allerede med tiltag rettet mod de grupper, og resultaterne fra denne undersøgelse bekræfter, at det er en rigtig prioritering," siger Mari Velsand.
Generelt svarer færre ældre end resten af befolkningen, at de har set falske nyheder på nettet det seneste års tid, mens flere unge end resten af befolkningen siger, at de er faldet over hele eller halve usandheder på nettet.
"Det kan skyldes, at de ældste i mindre grad er opmærksomme på, at informationer på internettet ikke nødvendigvis er sande, mens de yngre færdes mere på nettet, og de derfor bliver mere eksponeret for usande oplysninger," vurderer Mari Velsand.
Facebook og andre ikke-journalistiske hjemmesider er i øvrigt de typiske kilder til misinformation, viser undersøgelsen. For eksempel oplyser 35 procent af nordmændene, der har deltaget i undersøgelsen, at de har set falsk information om coronavirussen på netop Facebook.
Følger udviklingen løbende
Medietilsynet har blandt andet lavet undervisningsmateriale om deepfakes og falske nyheder sammen med det norske faktatjekmedie Faktisk.no. Materialet skal være med til at styrke de unges digitale dannelse - herunder kildekritiske sans og evne til at spotte misinformation. Netop det undervisningsmateriale er blandt det meste læste indhold på tilsynets hjemmesider.
Medietilsynet gennemfører undersøgelsen hvert andet år. Målet er at få et løbende indblik i udviklingen af den norske befolknings digitale medieforståelse. Det er analyseinstituttet Kantar, der har gennemført undersøgelsen på vegne af Medietilsynet. Det er sket i samarbejde med professor i medievidenskab Tore Slaatta og professor i pædagogik Ola Erstad, der begge er ansat ved Oslo Universitet.
Omkring 2.000 repræsentativt udvalgte nordmænd i alderen 16-102 år har deltaget i undersøgelsen, der kan læses her..