AI og dig: Museum lancerer nyt undervisningsforløb om kunstig intelligens til hele landet
AI og dig.
Sådan lyder titlen på et nyt læringsforløb til udskolingen, der netop drejer sig om den uundgåelige og til tider komplicerede relation mellem os mennesker og den kunstige intelligens, der i stigende omfang bliver en del af vores hverdag.
Forløbet dykker ned i den historiske tilblivelse af AI - fra den elektriske telegraf, der gjorde det muligt at kommunikere over store afstande, og billedretoucheringens første spæde skridt til de tekst-, lyd- og billedgenererende chatbots, vi kender i dag. Samtidig rejses spørgsmål om teknologiens aktuelle rolle i samfundet, og hvilke muligheder og begrænsninger den vil danne grobund for i fremtiden. Eleverne lærer, hvordan chatbots frembringer informationer, og hvorfor og hvornår det er nødvendigt at forholde sig kritisk til dem.
Bag forløbet står Enigma - museum for post, tele og kommunikation, der fredag den 24. oktober lancerede det på museet på Østerbro i København. Her klippede digitaliseringsminister Caroline Stage (M) snoren over, og 9.a fra N. Zahles Skole fik som de første af de op til 4.000 elever, forløbet skal nå i hele landet, lov til at prøve kræfter med det.
Museumsdirektør Magnus Restofte håber, at materialet kan være med til at skærpe elevernes kritiske sans i mødet med AI.
“Børn og unge bruger allerede AI i deres hverdag og støder på AI, når de bevæger sig rundt online. Derfor er jeg glad for, at Enigma nu tilbyder landets udskolingselever et læringsforløb, der støtter eleverne i at tilgå AI kritisk. Samtidig kan vi som museum tilbyde eleverne et vigtigt historisk perspektiv på, hvordan ny teknologi altid skaber dilemmaer og løsninger. Den viden er essentiel, når eleverne skal navigere i en verden, hvor AI allerede skaber store forandringer og tvinger os til at tage stilling til, hvilken verden vi ønsker at leve i,” siger han om det nye undervisningsforløb.
Forløbet, der varer fire timer, starter med, at eleverne danner “Rådet for fremtidens mennesker og maskiner”. Herefter skal de diskutere etiske dilemmaer om kunstig intelligens og i sidste ende frembringe deres egne anbefalinger om AI til digitaliseringsminister Caroline Stage.
Og ifølge netop Caroline Stage er det et vigtigt materiale, der nu skal ud til landets udskolingselever.
“Jeg tror ikke, børn og unge er bedre stillet ved, at vi skærmer dem helt mod skærmene, for de kommer jo ud i et samfund, hvor de skal bruge nogle af de her kompetencer. Det er også derfor, vi blandt andet introducerer teknologiforståelse - netop for at give unge mennesker de rigtige kompetencer til at begå sig - og derfor synes jeg, at sådan et læringsforløb her er fantastisk,” siger hun til TjekDet og fortsætter:
“Uden at vide det kunne jeg også forestille mig, at der er rigtig mange lærere rundt omkring, som synes, det er lidt overvældende med den teknologiske udvikling, og som er i tvivl om, hvor man skal starte og slutte. Og det her kan jo være en måde, hvorpå man kan starte med at have nogle snakke omkring, hvad kunstig intelligens er, hvad det kan bruges til, og hvad det måske ikke skal bruges til.”
Ifølge ministeren er kunstig intelligens en teknologi, vi skal omfavne - men på den rigtige måde. Hun bruger selv ChatGPT dagligt, fortalte hun eleverne inden indvielsen.
“AI er ikke enten eller. Alle kommer til at benytte sig mere af kunstig intelligens i fremtiden, det er bare vigtigt, at vi lærer at bruge det på den rigtige måde," siger Caroline Stage.
Sideløbende med undervisningsmaterialet er der produceret en mobil AI-udstilling. Udstillingen skal præsenteres på biblioteker i hele Danmark, hvor ikke kun elever men også andre besøgende på bibliotekerne kan gå på opdagelse i historien om kunstig intelligens.
Læringsforløbet ‘AI & DIG’ er gratis og bliver udbudt til skoleklasser landet over via biblioteker og på museet på Øster Allé 3 i København, hvor de første forløb afholdes fra 24. oktober 2025. Turnéen på landets biblioteker starter i foråret 2026.
Vil du modtage nyheder og opdateringer om undervisningsmateriale om mis-, des- og malinformation samt teknologi og kildekritik? Tilmeld dig TjekDets nyhedsbrev om undervisning her.