Chatbotten som makker i lærerens forberedelse

Her er konkrete anbefalinger, der giver lærere konkrete idéer til at bruge AI som støtte i planlægning og opgaveudvikling.
Chatbots – særligt ChatGPT – fylder allerede meget i elevernes hverdag. Men hvad med lærernes? Et nyt materiale udviklet af Anders Teglgaard Kjær, Skive Gymnasium, i samarbejde med CFU (Center for Undervisningsmidler), præsenterer en række konkrete og tidsbesparende forslag til, hvordan lærere kan bruge AI-chatbots i undervisningsforberedelsen – uden at gå på kompromis med faglighed og pædagogik.
Materialet henvender sig udelukkende til lærere og tager afsæt i den virkelighed, hvor chatbotter er blevet en del af skoleverdenens økosystem. Det viser, hvordan teknologien ikke kun er noget, vi skal forholde os til, fordi eleverne bruger den – men også kan være et aktivt redskab i lærerens egen praksis.
Materialet viser, hvordan man med enkle prompts og nogle få klik kan få AI til at generere for eksempel arbejdsopgaver på forskellige niveauer, quizzer med korrekte og realistiske svarmuligheder, øvelsesvejledninger til eksperimenter og praktiske øvelser og leksikale oversigter over centrale begreber.
Men det pointeres samtidig, at AI er et værktøj, ikke en erstatning for lærerens dømmekraft. Alt, hvad chatbotten producerer, bør gennemgås og tilpasses med fagligt blik, pædagogisk tæft og forståelse for elevernes behov.
Én af de store fordele ved brugen af chatbots i lærerens forberedelse er, at man ikke skal begynde fra scratch. Læreren kan indsætte en tekst eller et link og bede chat botten generere opgaver med for eksempel Bloom's taksonomi i baghovedet. En typisk prompt kunne være: "Lav fem opgaver på forskellige taksonomiske niveauer til følgende tekst: [indsæt tekst]". På samme måde kan man generere quizzer med flere svarmuligheder, hvilket ellers kan være tidskrævende – særligt at finde på overbevisende, men forkerte, svar. Med en prompt som: "Lav en quiz med 4 valgmuligheder til denne tekst" får man et sæt spørgsmål, der nemt kan tilpasses og bruges i for eksempel Kahoot eller Forms.
Resultatet kan bruges direkte, eller som oplæg eleverne selv skal vurdere og forbedre. Samtidig kan chatbotten hurtigt udarbejde begrebsoversigter med forklaringer. Det kan være en hjælp for både læreren og eleverne i arbejdet med fagtekster, kernestof eller eksamensforberedelse.
Kritisk brug – også i lærerens forberedelse
Materialet minder om, at chatbottens svar ikke altid rammer plet – og at man som lærer bør gennemlæse, justere og tilpasse indholdet. Chatbotten kan misse nuancer, forenkle pointer eller ramme uden om det faglige fokus. Derfor er efterkritik afgørende.
Desuden bør lærere være opmærksomme på datasikkerhed og GDPR. Chatbotten fungerer uden databehandleraftale, og det er værd at overveje, hvilken type information man deler i en chat – også i forberedelsen.
Svarene fra chatbotten er sjældent forsynet med kildeangivelser, og faktuel kontrol og faglig vurdering er derfor lærerens ansvar.
Materialet taler direkte ind i Styrelsen for Undervisning og Kvalitets anbefalinger om brug af generativ AI i undervisningen.
Materialet er ikke en opfordring til at overlade undervisningen til maskinen – men en praktisk introduktion til, hvordan AI kan blive en tidsbesparende og idéskabende støtte for lærere i hverdagen. Det henvender sig til alle undervisere, der ønsker at afprøve nye værktøjer i planlægningen, udvikle differentierede opgaver hurtigere, sætte gang i variation og interaktion i undervisningen og træffe oplyste valg i mødet med generativ AI.
Materialet er udarbejdet af Anders Teglgaard Kjær, Skive Gymnasium, i samarbejde med CFU – Centre for Undervisningsmidler under Danmarks Professionshøjskoler.
Artiklen med råd og vejledning til lærere kan læses på emu.dk.