Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

TjekDet lancerer undervisningsmateriale om kunstig intelligens

Undervisning 16. jan 2024  -  4 min læsetid
This describes the image
Men undervisningsmaterialet Kunstig intelligens i skolen vil TjekDet støtte landets skoler i undervisningen i teknologiens muligheder og begrænsninger. Fokus er på kildekritikken. Foto: Nathalie Damgaard Frisch (grafik)

Af Nathalie Damgaard Frisch

“En ny teknologi, som vil kunne ændre vores liv på måder, vi næppe kan forestille os,” sagde Dronning Margrethe om kunstig intelligens i sin nytårstale den 31. december 2023.

Dronningens vurdering deles over hele verden, og på uddannelsesinstitutioner forbereder undervisere sig på den nye, store udfordring: Hvordan de bedst forbereder en ny generation på mødet med kunstig intelligens.

Som inspiration til løsning af den udfordring lancerer TjekDet nu et undervisningsmateriale, der stiller udskolingens og ungdomsuddannelsernes elever de mest centrale spørgsmål om kunstig intelligens - og hjælper dem med at komme nærmere svarene. Materialet sætter især fokus på, hvordan man som bruger af kunstig intelligens forholder sig kritisk til de informationer, teknologien tilvejebringer.

Materialet bærer titlen Kunstig intelligens i skolen og er bygget op omkring en række lektioner, interaktive elementer og konkrete opgaver, som lærere let kan implementere i undervisningssammenhæng.

Om materialet

Undervisningsmaterialet Kunstig intelligens i skolen er målrettet elever i grundskolens udskoling samt på ungdomsuddannelserne.

 

Materialet består af en række forskellige ressourcer. Det omfatter konkret to undervisningsoplæg til lektioner på 45 til 90 minutter: Bredde i kildegrundlaget og Maskiner, der mener. Derudover omfatter det en interaktiv artikel, to videoer om, hvad kunstig intelligens er, og hvordan det kan komme til at ændre samfundet, samtalekort samt et essay. Til flere af ressourcerne medfølger desuden refleksionsspørgsmål, der skal introducere eleverne til centrale problemstillinger og overvejelser i forbindelse med kunstig intelligens. Alle ressourcerne kan indgå i undervisning i eksempelvis samfundsfag, men flere af ressourcerne kan også bruges uden for undervisningssammenhæng.


Få et overblik over alle ressourcerne på undervisningsmaterialets lærerside her.

Stor efterspørgsel på materiale

Kunstig intelligens i skolen har både til formål at introducere eleverne til kunstig intelligens i sin helhed - hvad det er, og hvordan det virker - og til de centrale spørgsmål, der opstår, når man indhenter informationer ved hjælp af redskaber, der drives af kunstig intelligens. Eksempelvis ved hjælp af de populære chatbots. Hvor kommer informationerne fra, hvordan genereres de, og hvad betyder det for, hvad vi kan bruge dem til?

Og netop de spørgsmål er essentielle at stille, mener Thomas Hedin, der er chefredaktør hos TjekDet.

“Der er ingen tvivl om, at kunstig intelligens kommer til at fylde stadig mere i samfundet - på godt og ondt. Og med de muligheder for at generere desinformation og udbrede misinformation, som teknologien også kan føre med sig, er det vigtigt, at vi kommer i gang med at lære børn og unge, hvordan de kan og bør forholde sig til den,” siger han.

Undervisningsmaterialet giver blandt andet eleverne en introduktion til, hvad kunstig intelligens er, samt hvorfor og hvordan man skal være på vagt over for de informationer, teknologien tilvejebringer - blandt andet gennem videoer.


Det samme siger Kasper Damgaard Johansen, der er bestyrelsesmedlem i FALS - Foreningen af Lærere i Samfundsfag og til dagligt underviser i samfundsfag på Nærum Gymnasium og medlem af TjekDets bestyrelse.

“Hvis vi vil uddanne borgere, der kan leve kritisk i det samfund, de kommer til at blive omgivet af, og som selv har kontrol over tilværelsen, er det her en af de helt store almendannende opgaver, vi står overfor. Det kræver simpelthen en kritisk tilgang til kunstig intelligens og en kildekritisk tilgang til, hvad det er for nogle informationer, vi får derfra,” siger han.

Netop kildekritikken er i højsædet i materialet, fortæller Thomas Hedin. Og det er der en god grund til.

“Vi har fået mange henvendelser fra undervisere og institutioner rundt omkring i landet, der fortæller, at de mangler undervisningsmateriale om kunstig intelligens - særligt med fokus på kildekritikken. Det er vi rigtig glade for at kunne give dem nu,” siger han og tilføjer, materialet også kan være lærerigt for de ældre generationer.

Kunstig intelligens er både ven og fjende

Køge Bibliotekerne ser biblioteksassistent Bettina Panduro også et stort potentiale i materialet. Hun underviser elever i udskolingen og unge i andre uddannelsestilbud - blandt andet i kunstig intelligens.

“Det er klart et materiale, jeg kan bruge. Jeg synes især, det er vigtigt, at der sættes fokus på, at kunstig intelligens også kan bruges til gode formål - hvis den bruges rigtigt,” siger hun.

Null

Og den slags undervisningsmateriale har manglet, siger Kasper Damgaard Johansen, der også fremhæver materialets konstruktive tilgang til kunstig intelligens. 

“Undervisningsmaterialet er enormt inddragende og involverende, fordi det ikke er missionerende. Det siger ikke til eleverne, at de skal lade være med at bruge kunstig intelligens, og at de aldrig må åbne ChatGPT. I stedet gør materialet både opmærksom på, hvilket potentiale der kan være i teknologien, og hvilke forbehold man så skal tage, når man bruger den,” siger han og fortsætter:

“Der har ikke været så meget undervisningsmateriale, der forholder sig til det faktum, at eleverne under alle omstændigheder vil blive eksponeret for kunstig intelligens. På den måde er det her materiale anderledes. Der er en grundantagelse om, at teknologien er her, og at vi vil blive påvirket af den uanset hvad. Så det giver eleverne nogle redskaber til at håndtere det. De bliver ikke gjort til skurke, der bare forsøger at snyde i deres opgaver med ChatGPT, de bliver gjort til handledygtige individer, der bliver taget seriøst undervejs.”

Bruger allerede kunstig intelligens, men glemmer at forholde sig kritisk

Både Kasper Damgaard Johansen og Bettina Panduro oplever, at de unge allerede er godt i gang med at bruge kunstig intelligens i deres hverdag. Men det er ofte “bevidstløs brug”, som Kasper Damgaard Johansen kalder det. 

Eleverne ved altså godt, hvordan de rent praktisk bruger eksempelvis chatbots, men de forholder sig ikke nødvendigvis kritisk, mens de gør det, siger han.

Og netop i den forbindelse kan undervisningsmaterialet være en hjælpende hånd, mener Bettina Panduro.

“Materialet belyser, at chatbotterne i højere grad er kommunikationsværktøjer end informationsværktøjer, hvilket jeg tror, mange af eleverne opfatter dem som. På den måde ruster materialet dem til at blive bedre og mere kritiske brugere,” siger hun.

Undervisningsmaterialet Kunstig intelligens i skolen er produceret i samarbejde med undervisningsportalen Tenk, der drives af det norske faktatjekmedie Faktisk.no og kan tilgås her.

TjekDet udgav i efteråret 2023 desuden et diskussionsoplæg rettet mod lærere. Det indeholder inspiration til, hvordan lærere i fællesskab kan skabe en fællesforståelse omkring undervisning i kunstig intelligens. Det materiale kan findes her.

Hvis du har spørgsmål eller øvrige henvendelser om materialerne, kan du kontakte TjekDet på undervisning@tjekdet.dk.

alternativ tekst

Forfatter:
År:
Institution:
Udgiver: