Undervisningsmateriale hjælper lærere med at integrere chatbotter i skriftligt arbejde

Undervisningsmateriale hjælper med at integrere chatbotter i skriftligt arbejde og styrke elevernes kritiske tænkning.
Mange gymnasieelever bruger i dag AI-chatbots som en del af deres skriftlige arbejde – nogle åbent, andre i skjul. Det skaber nye udfordringer i klasselokalet, men også muligheder. Et nyt materiale klæder lærere på til at arbejde konstruktivt med teknologien i skriveundervisningen, uden at gå på kompromis med elevernes udvikling af faglighed og selvstændighed.
Materialet har fokus på, hvordan man som lærer kan understøtte kritisk og reflekteret brug af generativ AI i elevernes skriveprocesser.
Mange lærere føler sig måske sat i rollen som detektiver, hvis primære opgave bliver at afsløre snyd. Men materialet foreslår en anden tilgang: Inddrag teknologien i undervisningen på en måde, der styrker elevernes egne skrivekompetencer – og skaber rum for dialog, refleksion og selvstændig tænkning.
Fokus på formål og faglighed
Materialet opfordrer lærere til at starte med det grundlæggende spørgsmål: Hvad skal denne skriveøvelse træne? Ved at synliggøre formålene for eleverne og sætte ord på skrivekompetencer (struktur, argumentation, stil, formidling), bliver det tydeligt, hvornår og hvordan AI kan være et redskab – og hvornår det ikke må erstatte elevernes egen indsats.
Man kan for eksempel lade eleverne bruge en chatbot til at generere en kladde eller et oplæg, som de efterfølgende skal redigere, omskrive og udvikle videre på. Læreren kan sammenligne elevens input og det endelige produkt og give feedback på både proces og resultat.
Materialet rummer en række konkrete forslag til, hvordan chatbots kan inddrages i forskellige faser af skriveprocessen. Det er blandt andet idegenerering, mindmaps, flowcharts og at skrive uden fokus på korrekthed. Brug chatbotten til at generere tekstudkast, som eleverne redigerer i Word med “Registrer ændringer”. Lader eleverne analysere AI-genererede tekster i forhold til faglighed, bias, eller argumentation.
Eleverne sammenligner egne noter eller konklusioner med chatbotopsummeringer – og udbygger eller retter dem.
En rød tråd i materialet er ønsket om at gøre teknologianvendelsen legitim og gennemsigtig. Hvis eleverne lærer, hvordan de kan bruge en chatbot som studiekammerat – til idéer, feedback eller repetition – så styrker det deres oplevelse af mestring og reducerer både skyld og snyd.
Det handler om at vise, hvordan teknologien kan støtte deres egen udvikling – og samtidig gøre det klart, at det at skrive selv stadig er det centrale i undervisningen og til eksamen.
Materialet støtter op om Styrelsen for Undervisning og Kvalitets anbefalinger til brug af generativ AI i undervisningen.