Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Denne tekst forhindrer ikke Facebook i at bruge dine billeder

Fup og spam 15. okt 2024  -  3 min læsetid
Tjekdet
Foto: Skærmbillede af Facebook
  • Et ny kædebrev vækker i øjeblikket opmærksomhed på Facebook

  • Men indholdet i kædebrevet er slet ikke nyt, da det tidligere har løbet som en steppebrand på det sociale medie

  • Kædebrevet, der deles lige nu, hævder fejlagtigt, at du skal dele en juridisk tekst, hvis du vil forbyde Facebook at bruge dine billeder og oplysninger

Skrevet af: Vu Nguyen

"Glem ikke, at i morgen starter den nye Facebook-regel (aka... nyt navn, META) hvor de kan bruge dine billeder. Husk deadline i dag!!!"

Sådan lyder advarslen i et kædebrev, der i øjeblikket cirkulerer på Facebook. Her opfordrer brugere hinanden til omgående at dele en særlig tekst, der angiveligt forbyder Facebook at gøre brug af ens billeder og oplysninger.

Lignende kædebreve med samme budskab har cirkuleret flere gange tidligere i flere udgaver og på flere sprog, hvor den såkaldte nye facebook-regel også blev omtalt.

Men ligesom dengang har det ingen effekt at dele teksten i opslagene. Det er slet ikke muligt at stille krav til Facebook om, hvad de må bruge dine tekster og billeder til.

Null

Foto: Skærmbillede af Facebook

Deadline passeret flere gange

Lad os først begynde med at se på påstanden om den såkaldte nye regel, som altså hævdes at træde i kraft "i morgen".

Påstanden opstod første gang i 2012, hvor et viralt rygte antydede, at Facebook ville ændre brugernes rettigheder for deres indhold, så for eksempel dine billeder ikke længere kun kunne ses af brugernes egne venner. Dengang meddelte Facebook, at rygtet ikke havde noget på sig.

"Du har måske set et opslag, der beder dig kopiere og indsætte en meddelelse for at bevare kontrollen over de ting, du deler på Facebook. Tro ikke på det. I vores vilkår står der tydeligt følgende: Du ejer alt det indhold og alle de oplysninger, du slår op på Facebook, og du kan bestemme, hvordan indholdet og oplysningerne skal deles, gennem dine privatindstillinger og applikationsindstillinger. Det er sådan, det fungerer, og det har ikke ændret sig," skrev Facebook.

Ligesom de tidligere versioner af kædebrevet om ændringen i algoritmen, omtaler også det aktuelle kædebrev en deadline - nemlig "i morgen". Da opslaget har cirkuleret længe - i over et årti - må deadline logisk nok være overskredet indtil flere gange. Alligevel er der intet sket.

Ingen juridisk effekt

Selv hvis Facebook faktisk var i færd med at ændre deres regler, ville det hverken gøre fra eller til at kopiere og dele kædebrevet på sin facebookprofil. Det fortalte Martin Bruun-Houmølle, der er seniorjurist ved Forbrugerrådet Tænkt, da TjekDet sidste år skrev om et tilsvarende kædebrev, der var i omløb.

“Det er fuldstændig effektløst. Om du poster det ti gange, gør det det ikke mere gældende,” fortalte han dengang.

Det afgørende er den aftale, som facebookbrugeren indgår med Meta, når han eller hun opretter en profil på platformen. Og i den aftale fremgår det, at Facebook må 'bruge' billederne.

Null

Derfor står der “DEL IKKE. Kopiér og indsæt”

I de tidligere kædebreve indeholdt også en opfordring til, at man ikke bruger Facebooks dele-knap til at sprede budskabet, men i stedet kopierer teksten med musen, og indsætter den på sin egen facebookside. Samme tendens gør sig ofte gældende i kædebreve. Og det er der en ret enkel årsag til.

Når du kopierer teksten med computerens mus og indsætter teksten manuelt på din egen side, så vil den eller de personer, der oprindeligt skrev det falske opslag, ikke kunne spores. Samtidig sikrer den opfordring, at det falske opslag ikke sådan uden videre kan fjernes fra Facebook.

Hvis 5.000 brugere deler en sådan advarsel med deleknappen, så forsvinder opslaget hos alle, hvis den oprindelige forfatter til opslaget sletter det.

Hvis Facebook konstaterer, at opslaget indeholder en falsk historie, kan mediet meget let rense budskabet ud, fordi en facebookmedarbejder blot skal finde den person, der første gang delte opslaget med deleknappen, og slette det.

Med andre ord: Bliver det oprindelige opslag slettet, så forsvinder det hos alle, der siden har delt det med deleknappen. Det sker til gengæld ikke, hvis alle følger opfordringen til at kopiere teksten over i et opslag på egen væg. På den måde kan opslaget blive ved med at løbe rundt på Facebook.

Hvis du kan lide vores artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her. Du kan også tilmelde dig TjekDet's gratis nyhedsbrev, hvor vi tipper dig om vores seneste faktatjek - direkte i din mailindbakke. Tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Opdateret 27. nov 2024