Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Elektronikkæden Power advarer mod falsk støvsuger-konkurrence

Fup og spam 23. aug 2021  -  4 min læsetid
Tjekdet
Igen udnytter fupmagere elektronikkæden Powers varemærke til falsk konkurrence. Foto: Skærmbillede fra facebookopslag

Er din støvsuger derhjemme ved at være udpint efter mange års tro tjeneste som opsamler af nullermænd, så er du måske fristet til at deltage i en populær konkurrence på Facebook, der florerer netop nu.

Her udlodder elektronikkæden Power tilsyneladende ”højteknologiske”, ”moderne,” og ”innovative” Dyson-støvsygere til en værdi af 4.999 kroner til tre heldige vindere.

For at deltage skal man skrive ”#Vind” i kommentarfeltet, fremgår det af opslaget med konkurrencen. Og det har en hel del danskere gjort. Opslaget har over 4.300 kommentarer, og mange af dem udtrykker ønske om at vinde en af de udlovede støvsugere.

Men det er slet ikke Power, der står bag konkurrencen. Der er tale om fup.

"Der er desværre tale om et phishing-angreb, der bliver faciliteret over Facebook, som misbruger vores navn. Når forbrugeren deltager i konkurrencen, så sender svindlerne en besked til deres Messenger (Facebooks beskedtjeneste, red.) om, at de har vundet og blot skal betale fragt. På den måde stjæler de forbrugerens oplysninger," oplyser Joakim Sigvardt, der er e-commerce manager ved Power. 

Han oplyser, at Power har anmeldt den falske side til Facebook.

Elektronikkæden har også advaret mod konkurrencen på deres hjemmeside og på app'en Mit digitale selvforsvar. På sidstnævnte kan man se et billede af den besked, svindlerne sender ud. 

Artiklen fortsætter under billedet.


Fupkonkurrencen, der udlodder støvsugere til tre heldige vindere, er kommenteret mere end 4.500 gange. (Foto: Skærmbillede fra Facebook)


Pas på hvis du kontaktes

TjekDet har tidligere skrevet om fupkonkurrencer, hvor svindlere efterfølgende kontakter "vinderne" på Messenger i et forsøg på at lokke dankortoplysninger ud af dem, helt som Joakim Sigvardt advarer mod. 

Det var tilfældet, da Nordisk Film for et par år siden var udsat for flere lignende svindelkonkurrencer. Dengang talte TjekDet med en kvinde, der var tæt på at falde i fælden.

"Jeg så et opslag på Facebook fra Nordisk Film, hvor tre af mine venner havde kommenteret for at vinde gratis biografbilletter. Og det havde jeg da også lyst til," fortalte hun til TjekDet.

Hun deltog i konkurrencen, men glemte efterfølgende alt om den. Indtil hun et par dage efter blev kontaktet over Facebooks beskedtjeneste Messenger.

"I beskeden stod der tillykke med, at jeg var blandt de ti personer, der havde vundet to billetter – og det lød jo dejligt. Det eneste, jeg skulle gøre, var at betale ‘op imod’ ti kroner for at få tilsendt billetterne. Og i beskeden var der så et link til en side, hvor jeg kunne indtaste mine kontooplysninger for at betale. Jeg blev heller ikke mistænksom her, for hjemmesiden, jeg kom ind på, havde Nordisk Films logo, der stod ‘tillykke du har vundet’, og det så som sådan helt rigtigt ud.”

Men da hun indtastede sine kortoplysninger, virkede hendes kort angiveligt ikke.

"Jeg fik at vide, at der var en fejl og blev bedt om at indtaste oplysningerne igen. Det virkede stadig ikke, og jeg bad så min kæreste om at prøve med sit kort, men det virkede heller ikke."

Og det er sandsynligvis helt efter svindlernes plan, at kreditkortene ‘ikke virker’. For de har alligevel gemt de kortoplysninger, som hun og hendes kæreste indtastede. Heldigvis hævede fupmagerne ingen, før svindelen gik op for hende og hun fik kortene spærret.

Få følgere kan afsløre fup

Fupsiden, hvor konkurrencen deles fra, ligner Powers officielle facebookside til forveksling. Svindlerne har nemlig tyvstjålet både profil- og coverbillede fra den officielle side til deres fupside.

Og det er meget typisk, at fupmagere efterligner kendte og populære butikskæder eller virksomheder.

Men der er alligevel flere ting, du kan være opmærksom på, som kan hjælpe dig med at afsløre en facebookside som fup.

En af dem er navnet på siden. Powers officielle facebookside hedder nemlig kort og godt ’POWER’, mens fupsiden kalder sig ’POWER Danmark’. Det kan dog være svært alene ud fra navnet at gennemskue, hvilken side der er den officielle.

Her kan du se efter det såkaldte verificeringsbadge, hvor Facebook bekræfter, at facebooksiden rent faktisk tilhører den person eller virksomhed, som den giver sig ud for. Verificeringsbadget er et lille blåt flueben ud for virksomhedens navn.

Og sådan et finder man ikke på fupsiden, men derimod på Powers officielle side.

Det er dog ikke alle facebooksider, der får det blå flueben – heller ikke selvom de er ægte og opfylder Facebooks regler.

Noget andet, du kan se efter er antallet af følgere og ’synes godt om’-tilkendegivelser. Dem har kendte kæder nemlig ofte mange af. Derfor er det et godt sted at orientere sig, før man deltager i en konkurrence på Facebook.

Her kan man se, at Powers officielle facebookside har mere end 575.000 følgere, mens den falske side blot har 289. At en så stor virksomhed ser ud til at have så få følgere, skal få alarmklokkerne til at ringe. 

På alle facebooksider er det desuden angivet, hvornår de er oprettet. Du kan finde oplysningen under overskriftet ’Gennemsigtighed på sider’ i venstre side af profilens startside. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at scrolle lidt ned for at finde det.

Mange af de kendte virksomheder og butikskæder, der ofte misbruges til fupkonkurrencer, har facebookprofiler med flere år på bagen, hvorimod de falske sider som regel bliver oprettet kort tid inden, de begynder at udbrede fupkonkurrencerne.

Den falske Power-side er for eksempel oprettet 20. august i år – samme dag som fupkonkurrencen er lagt op. Powers officielle side er derimod oprettet i februar 2015. 

 

Opdateret 23. aug 2021

Vil du vide mere?