Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Elgiganten advarer: Ingen hjælp til rengøringen at hente i falsk støvsugerkonkurrence

Fup og spam 4. okt 2021  -  2 min læsetid
This describes the image
Foto: Wikimedia Commons

Står det sløjt til med suget i din gamle Nilfisk, har du måske følt dig fristet til at deltage i en konkurrence, der lige nu florerer på Facebook.

I konkurrencen kan man vinde en spritny støvsuger af mærket Dyson til en værdi af nærved 5.000 danske kroner.

For at deltage i konkurrencen skal man skrive ”DYSON” i kommentarfeltet til opslaget.

Og det har en del gjort. Opslaget har i skrivende stund over 5.400 kommentarer.

Tilsyneladende er det elektronikkæden Elgiganten, der står bag konkurrencen. Den er nemlig slået op på en facebookside med navnet ’Elgiganten Danmark’, der har Elgigantens logo som profilbillede.

Men konkurrencen kommer ikke fra Elgiganten, lyder det fra Ditte Opstrup Andersen, der er PR- & Kommunikationschef ved Elgiganten.

"Det er fup og anmeldt," skriver hun i en mail til TjekDet. 

 

Vindere bliver "personligt kontaktet"

Af fupkonkurrencen fremgår det, at vinderne vil blive ”personligt kontaktet”. TjekDet har tidligere skrevet om fupkonkurrencer, hvor svindlere efterfølgende kontakter "vinderne" på Messenger i et forsøg på at lokke dankortoplysninger ud af dem.

Det var tilfældet, da Nordisk Film for et par år siden var udsat for flere lignende svindelkonkurrencer. Dengang talte TjekDet med en kvinde, der var tæt på at falde i fælden.

"Jeg så et opslag på Facebook fra Nordisk Film, hvor tre af mine venner havde kommenteret for at vinde gratis biografbilletter. Og det havde jeg da også lyst til," fortalte hun til TjekDet.

Hun deltog i konkurrencen, men glemte efterfølgende alt om den, indtil hun et par dage efter blev kontaktet over Facebooks beskedtjeneste Messenger.

 

"I beskeden stod der tillykke med, at jeg var blandt de ti personer, der havde vundet to billetter – og det lød jo dejligt. Det eneste, jeg skulle gøre, var at betale ‘op imod’ ti kroner for at få tilsendt billetterne. Og i beskeden var der så et link til en side, hvor jeg kunne indtaste mine kontooplysninger for at betale. Jeg blev heller ikke mistænksom her, for hjemmesiden, jeg kom ind på, havde Nordisk Films logo, der stod ‘tillykke du har vundet’, og det så som sådan helt rigtigt ud.”

Men da hun indtastede sine kortoplysninger, virkede hendes kort angiveligt ikke.

"Jeg fik at vide, at der var en fejl og blev bedt om at indtaste oplysningerne igen. Det virkede stadig ikke, og jeg bad så min kæreste om at prøve med sit kort, men det virkede heller ikke."

Og det er sandsynligvis helt efter svindlernes plan, at kreditkortene ‘ikke virker’. For de har alligevel gemt de kortoplysninger, som hun og hendes kæreste indtastede. Heldigvis hævede fupmagerne ingen, før svindelen gik op for hende og hun fik kortene spærret.

Opdateret 4. okt 2021

Vil du vide mere?