Nordisk Film advarer mod falsk Ternet Ninja-konkurrence
-
I anledning af Ternet Ninja 2's salgsrekord udlodder Nordisk Film biografbilletter til filmen, lyder det i konkurrence på sociale medier
-
Vinderne bliver kontaktet på mail eller Messenger med besked om, at de skal betale et reservationsgebyr for at få deres præmie
-
Men konkurrencen er fup, advarer Nordisk Film Biografer fra deres officielle facebookside
-
Svindlerne bag forsøger at lokke dankortoplysninger fra de håbefulde deltagere
I anledning af, at Ternet Ninja 2 har sat rekord for største åbningsweekend nogensinde for en dansk film, udlodder Nordisk Film Danmark op mod 35 biografbilletter inklusive popcorn og sodavand til den populære animationsfilm, lyder konkurrence på Facebook.
For at deltage skal man skrive ”Ternet Ninja 2” i kommentarfeltet til opslaget, fremgår det. Opslaget med konkurrencen har flere end 13.000 kommentarer.
Men selvom filmen om den levende ninjadukke i ternet mundering med 246.684 solgte billetter rigtignok har sat rekord for største premiereweekend, er konkurrencen det rene fup og svindel.
De facebookbrugere, som har deltaget i konkurrencen, modtager efterfølgende en besked på mail eller Messenger om, at de har vundet. Ifølge beskeden skal man følge et link og betale et reservationsgebyr ”for at sikre, at alle fremmøder”.
Nordisk Film Biografer advarer på deres facebookside mod konkurrencen.
”Vi advarer om, at der lige nu florerer en Ternet Ninja 2-konkurrence fra en fake profil kaldet NORDISK FILM DANMARK,” skriver Nordisk Film Biografer og understreger:
”Lad være med at give jeres oplysninger – det er fup!”
Vil have snablen i din konto
Det er langt fra første gang, Nordisk Film misbruges i den slags svindelkonkurrencer. TjekDet har tidligere skrevet om lignende konkurrencer, hvor svindlere kontakter de heldige "vindere" på Messenger i et forsøg på at lokke dankortoplysninger ud af dem.
Det samme var tilfældet, da Nordisk Film for et par år siden var udsat for flere lignende svindelkonkurrencer. Dengang talte TjekDet med en kvinde, der var tæt på at falde i fælden.
"Jeg så et opslag på Facebook fra Nordisk Film, hvor tre af mine venner havde kommenteret for at vinde gratis biografbilletter. Og det havde jeg da også lyst til," fortalte hun til TjekDet.
Hun deltog i konkurrencen, men glemte efterfølgende alt om den, indtil hun et par dage senere blev kontaktet over Facebooks beskedtjeneste Messenger.
"I beskeden stod der tillykke med, at jeg var blandt de ti personer, der havde vundet to billetter – og det lød jo dejligt. Det eneste, jeg skulle gøre, var at betale ‘op imod’ ti kroner for at få tilsendt billetterne. Og i beskeden var der så et link til en side, hvor jeg kunne indtaste mine kontooplysninger for at betale. Jeg blev heller ikke mistænksom her, for hjemmesiden, jeg kom ind på, havde Nordisk Films logo, der stod ‘tillykke du har vundet’, og det så som sådan helt rigtigt ud.”
Men da hun indtastede sine kortoplysninger, virkede hendes kort angiveligt ikke.
"Jeg fik at vide, at der var en fejl og blev bedt om at indtaste oplysningerne igen. Det virkede stadig ikke, og jeg bad så min kæreste om at prøve med sit kort, men det virkede heller ikke."
Og det er sandsynligvis helt efter svindlernes plan, at kreditkortene ‘ikke virker’. For de har alligevel gemt de kortoplysninger, som hun og hendes kæreste indtastede. Heldigvis hævede fupmagerne ingen, før svindelen gik op for hende, og hun fik kortene spærret.
Undgå fupkonkurrencer
Før du deltager i en konkurrence på Facebook, er der flere ting, du kan se efter for at sikre dig, at der ikke er tale om en fupkonkurrence. Fupmagere misbruger typisk kendte og populære butikskæder eller virksomheders troværdighed i deres svindel, som det også er tilfældet i det aktuelle eksempel med Nordisk Film.
Og det kan faktisk hjælpe én til at afsløre svindelen. Kendte kæder og virksomheder har nemlig typisk mange følgere og ’synes godt om’-tilkendegivelser på Facebook. Mens de falske sider som regel er oprettet kort tid inden, de begynder at udbrede fupkonkurrencerne, og derfor ikke har nær så mange.
Den officielle facebookside for Nordisk Film Biografer har eksempelvis knap 230.000 følgere, mens siden Nordisk Film Danmark, hvorfra fupkonkurrencen deles, blot har 1.655 følgere.
Mange af de kendte virksomheder og butikskæder, der ofte misbruges til fupkonkurrencer, har facebookprofiler med flere år på bagen.
Nordisk Film Biografers officielle side er oprettet 4. januar 2011. Fupsiden er oprettet 25. august i år.
Sammenligner man Nordisk Film Biografers rigtige facebookside med den, der deler den falske konkurrence, kan man desuden se, at kun den officielle side er udstyret med Facebooks blå verificeringsbadge – et lille blåt flueben ud for sidens navn.
Med verificeringsbadget bekræfter Facebook, at facebooksiden rent faktisk tilhører den person eller virksomhed, som den giver sig ud for. Det er dog ikke alle facebooksider, der får det blå v-tegn – heller ikke selvom de er ægte og opfylder Facebooks regler.