Nu vil også TikTok lade brugerne rette hinandens fakta

Indsigt 31. jul 2025  -  3 min læsetid
Tjekdet
TikTok indfører ny funktion i kampen mod misinformation, hvor brugerne skal faktatjekke hinandens videoer.  Foto: Antonin UTZ / AFP
  • Som det tredje af de helt store sociale medier har TikTok lanceret brugerbaserede faktatjek på deres platform. Dermed er det brugerne, der skal faktatjekke hinanden. Hidtil har platformen haft et samarbejde med eksterne profesionelle faktatjekmedier til at bistå med at undersøge misinformation på TikTok. Meta og X har allerede indført samme ordning på deres platforme. 

Skrevet af: AFP

TikTok har rullet en ny funktion ud i USA, hvor brugere kan hjælpe med at tilføje forklarende noter til videoer, der potentielt indeholder vildledende eller forkerte oplysninger. Det oplyser det franske nyhedsbureau AFP.

Funktionen har det sociale medie døbt Footnotes (fodnoter, red.) og har været under udvikling siden april i år. Den giver udvalgte brugere mulighed for at foreslå korte, skriftlige forklaringer til videoer – lidt i stil med de såkaldte Community Notes, som allerede findes på X (det tidligere Twitter) og hos Meta (som ejer Facebook og Instagram).

"Footnotes bygger på fællesskabets viden og gør det muligt for folk at tilføje relevant information til indhold," skriver Adam Presser, der står i spidsen for TikToks drift og sikkerhed, i et blogindlæg.

Han tilføjer, at amerikanske brugere i pilotprogrammet allerede nu kan begynde at skrive og bedømme andres noter til videoer – og andre brugere vil også kunne se og vurdere om noterne er nyttige for dem.

Ifølge TikTok har næsten 80.000 brugere i USA fået adgang til funktionen. De har alle haft en aktiv konto i mindst seks måneder. TikTok har omkring 170 millioner brugere i USA.

Når brugerne er uenige om fakta, får misinformationen frit spil

Fodnoterne skal supplere TikToks eksisterende tiltag for at sikre platformens troværdighed – herunder mærkning af indhold, der ikke kan verificeres, og samarbejder med eksterne professionelle faktatjekkere, som for eksempel AFP, til at vurdere sandhedsværdien af opslag.

Funktionen minder om det fællesskabsbaserede faktatjeksystem, der blev udbredt via Elon Musks platform X for et stykke tiden siden. Men forskere har gentagne gange sået tvivl om, hvor effektivt det reelt er til at bekæmpe misinformation.

En undersøgelse fra juli i år viser for eksempel, at over 90 procent af Community Notes på X aldrig bliver offentliggjort – hvilket ifølge forskerne tyder på alvorlige begrænsninger i systemets effektivitet.

Undersøgelsen er lavet af Digital Democracy Institute of the Americas (DDIA), som har analyseret hele det offentligt tilgængelige datasæt på 1,76 millioner fodnoter offentliggjort af X mellem januar 2021 og marts 2025.

TikTok understreger, at der kan gå noget tid, før en fodnote bliver synlig, da brugerne skal have mulighed for at lære funktionen at kende.

"Jo flere fodnoter der bliver skrevet og vurderet inden for forskellige emner, jo klogere og mere effektivt bliver systemet," lyder det fra Adam Presser.

Big Tech vender ryggen til den uafhængige journalistik

Flere techplatforme ser i stigende grad denne form for fællesskabsdrevet model som et alternativ til samarbejde med eksterne professionelle faktatjekmedier, som blandt andet TjekDet er for Meta.

Tidligere i år afskaffede Meta sit samarbejde med eksterne faktatjekkere i USA. Direktør Mark Zuckerberg forklarede beslutningen med, at faktatjek havde ført til "for meget censur".

Mange opfattede dog beslutningen som en håndsrækning til tidligere præsident Donald Trump og hans tilhængere, der længe har beskyldt faktatjek på sociale medier for at begrænse ytringsfriheden og målrette højreorienteret indhold.

Professionelle faktatjekkere har afvist denne kritik.

Mark Zuckerberg meddelte i stedet, at Meta fremover også vil bruge Community Notes på sine platforme Facebook og Instagram. I første omgang er ordningen kun indført i USA.

Flere undersøgelser viser, at systemet til en vis grad kan tilbagevise falske påstande – for eksempel om vacciner – men forskere peger også på, at det fungerer bedst, når der blandt brugerne på en et sociale medie er bred enighed om fakta.

Samtidig advarer forskerne om, at nogle brugere af Community Notes kan blive fristet til kun at gå efter politiske modstanderes opslag – drevet af deres egne holdninger.

Hvis du kan lide TjekDets artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her. Du kan også tilmelde dig TjekDets gratis nyhedsbreve, hvor vi tipper dig om vores seneste faktatjek, advarer om digital svindel og deler seneste nyt om mis- og desinformation - direkte i din mailindbakke. Tilmeld dig nyhedsbrevene her.

Opdateret 7. aug 2025