Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Nyt studie: Etablerede medier medskyldig i spredning af misinformation om brevstemmesnyd

Indsigt 23. okt 2020  -  2 min læsetid
Tjekdet
Pixabay
  • Amerikanerne brevstemmer som aldrig før i forbindelse med det forestående præsidentvalg

  • Både præsident Donald Trump og Demokraterne anklager hinanden for at undergrave brevstemme-systemet. Det har skabt grobund for misinformation

  • Sociale medier beskyldes tit for at være misinformationens største spreder

  • Men et nyt studie viser, at det i lige netop debatten om brevstemmer i USA var det de etablerede medier, der var synderen

Man hører tit om misinformation, der spredes i stor stil på de sociale medier. Men det er ikke altid de sociale medier, der spiller den største rolle i at sprede misinformation. I hvert fald ikke når det gælder debatten om risiko for snyd med brevstemmer ved det amerikanske præsidentvalg i USA, som finder sted den 3. november. 

Og det er et problem for det forestående valg, fordi det kan påvirke både valgdeltagelsen og valgets legitimitet, viser et nyt studie fra Harvard Universitets Berkman Klein Center

Forskerne har analyseret 55.000 nyhedsartikler, fem millioner tweets og 75.000 facebook-opslag - alle om brugen af brevstemmer i USA.

Studiet konkluderer, at det i stedet har været de amerikanske etablerede medier, der i for høj grad ukritisk delte påstande fra blandt andet den amerikanske præsident, Donald Trump, der flere gange har sagt, at der er stor risiko for snyd med brevstemmer. Påstanden er både er blevet faktatjekket og erklæret falsk gentagne gange.

Påstande deles igen og igen

Mange af de nyheder, som studiet undersøger, kommer fra udtalelser om brevstemmer, der i første omgang er delt på eksempelvis Donald Trumps twitterprofil. 

Men ud fra de mange data konkluderer studiet, at det altså ikke var på Twitter og andre sociale medier, at misinformation om snyd med brevstemmer blev mest spredt. I stedet var det hos de etablerede medier, som en stor del af amerikanerne får deres politiske nyheder fra. 

Den store spredning skyldtes blandt andet, at de etablerede medier får mange af deres nyheder fra nyhedsbureauer, der leverer de samme nyheder til mange etablerede medier. Da debatten om snyd med brevstemmer begyndte at rulle, var nyhedsbureauerne blandt de mindst kritiske i deres dækning af påstande om snyd med brevstemmer, konkluderer studiet.

Det er især de lokale medier og tv-stationer, der er afhængige af nyhedsbureauerne. Og de amerikanere, som er mindst politisk engagerede, får ofte deres politiske nyheder fra netop disse medier, viser en anden undersøgelse fra den politisk uafhængige tænketank Pew Research Center, som studiet henviser til. 

Derfor bør ikke mindst de lokale medier og tv-stationer være mere påpasselige med ikke at sprede misinformation, så deres seere og læsere ikke bliver forvirret over, hvad der er sandt og falsk, konkluderer studiet fra Harvard Universitet.

For at stoppe spredningen af misinformation anbefaler Yochai Benkler, en af forfatterne bag studiet, at medierne blandt andet opbygger deres artikler ud fra en model, der kaldes for "sandhedssandwichen". Den består af tre trin.

Først forklarer journalisten, hvad der er sandheden. Dermed står fakta hurtigt klart for læseren. Dernæst kan journalisten gå dybere ned i baggrunden for den tvivlsomme eller direkte falske påstand, som man samtidig skal undgå at forstærke. Til sidst kan artiklen med fordel foldes mere ud i form af et faktatjek, hvor de korrekte faktuelle forhold fremlægges i detaljer. På den måde gentages sandheden mere end løgnen.

Opdateret 23. okt 2020