Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Danske politikere kan sagtens sænke moms og afgifter uden EU’s tilladelse. Hvis de altså vil

Faktatjek 16. jun 2022  -  3 min læsetid
Tjekdet
Krigen i Ukraine har påvirket priserne på benzin og diesel. Ifølge et populært kædebrev kan danske politikere ikke sænke afgiften på brændstof til bilen uden EU's tilladelse. Men ifølge to eksperter i moms og afgifter kan Folketinget sagtens sænke både momsen og afgifter, hvis de altså vil. Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
  • I Danmark kan vi ikke sænke moms og afgifter uden tilladelse fra EU

  • Sådan kan man læse i et kædebrev, der konkluderer, at enten lyver danske politikere, eller også er tyske politikere bedre til at indgå aftaler

  • I Tyskland er afgifter på benzin og diesel nemlig netop blevet sænket

  • Men Folketinget skal ikke spørge EU om lov, hvis de vil pille ved moms og afgifter

I Danmark kan vi hverken sænke momsen på fødevarer eller afgiften på benzin og diesel uden EU’s tilladelse.

Og det endda selvom Tyskland for nyligt sænkede deres afgifter på benzin og diesel og nu drøfter, om fødevaremomsen også skal sænkes. 

Sådan kan man læse i et kædebrev, der er delt flere end 4.000 gange fra forskellige profiler på Facebook.

Ifølge kædebrevet lyver danske politikere om EU’s magt, eller også har de tyske politikere været bedre til at indgå aftaler med EU, når nu de selv kan styre satserne for moms og afgifter.

Men ingen af delene er korrekte. Folketinget bestemmer selv, om momsen på fødevarer og afgifter på benzin og diesel skal justeres. 

Tjekdet
EU forhindrer Danmark i at nedsætte afgifterne på for eksempel brændstof og momsen på fødevarer, lyder påstanden i et kædebrev på Facebook. Men politikerne på Christiansborg kan sagtens gøre det, hvis de altså kan blive enige. Foto: Skærmbillede fra Facebook

Danmark bestemmer selv

I kølvandet på krigen i Ukraine stiger priserne på brændstof og dagligvarer over hele verden.

Ud over Tyskland har også Sverige midlertidigt sænket afgiften på benzin og diesel frem til 1. september. På den måde får borgerne en håndsrækning i en økonomisk svær tid.

I Danmark bliver de stigende priser også diskuteret politisk. Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige slår på tromme for at sænke afgifterne på blandt andet benzin og diesel, men det er ifølge regeringen ikke en god idé.

Folketinget kan altså sagtens sætte afgifterne på for eksempel benzin og diesel væsentligt ned uden EU's indblanding. Det fastslår Jette Thygesen, som forsker i moms og afgifter ved Juridisk Institut på Syddansk Universitet.

“De fleste afgifter er jo nogle, vi selv har opfundet, og det blander EU sig ikke i,” fortæller hun.

Tjekdet
Carsten Willemoes Jørgensen er lektor ved Juridisk Institut på Aarhus Universitet, hvor han blandt andet forsker i skatteret. Jette Thygesen er lektor ved Juridisk Institut på Syddansk Universitet, hvor hun forsker i moms og afgifter. Foto: Syddansk Universitet og Aarhus Universitet


Det samme påpeger Carsten Willemoes Jørgensen, der er lektor ved Juridisk Institut på Aarhus Universitet.

“Satserne fastsætter vi selv, men der er regler fra EU om, hvordan landene opkræver afgifterne for at undgå svindel, eksempelvis når varer handles mellem EU-landene,” siger han.

Kun på tre områder har man såkaldte EU-harmoniserede afgifter, som betyder, at der er en grænse, medlemslandene ikke må gå under. Det gælder for alkohol, energiprodukter og tobaksvarer.

“I Danmark betaler vi 150 kroner i afgift per liter ren alkohol, og det ligger langt over EU’s minimumssats. Vi kan sagtens sætte det ned til det halve, og det kan EU ikke sige noget til,” fortæller Jette Thygesen.

Hun understreger, at Tyskland og Sverige er omfattet af de samme minimumsafgifter på brændstof som Danmark.

Tyskerne drøfter desuden at sænke fødevaremomsen fra syv til fem procent. I Danmark ligger momsen på 25 procent.

Befolkningen vil se lempelser

Den indbyrdes uenighed i Folketinget om at fjerne alle afgifter på benzin og diesel tyder altså på, at danskerne ikke skal forvente en reducering af priser, når de tanker bilen.

Regeringen frygter, at Tysklands lempelser vil resultere i øget grænsehandel, men løsningen er ifølge dem ikke at gøre tyskerne kunsten efter. Det er dårligt for klimaet, mener skatteminister Jeppe Bruus (S), der i stedet vil kigge på at øge kørselsfradraget. 

Dansk Folkepartis formand, Morten Messerschmidt, mener omvendt, at regeringen bør følge Tysklands eksempel og sænke afgiften på benzin. Og den holdning nyder tilsyneladende opbakning i befolkningen.

Ifølge en undersøgelse foretaget af YouGov mener 57 procent af danskerne, at benzin- og dieselafgifterne skal sættes ned. For nyligt behandlede Folketinget desuden et borgerforslag med næsten 100.000 underskrifter om helt at fjerne alle afgifter på benzin og diesel. Forslaget blev nedstemt af et markant flertal.

Det er ikke lykkedes TjekDet at finde en politiker, der påstår, at Folketinget ikke kan sænke moms og afgifter uden tilladelse fra EU, som det ellers fremgår af kædebrevet. Den person, der lader til at have startet kædebrevet, er ikke vendt tilbage på vores henvendelse, så vi har heller ikke kunnet få svar ad den vej. 

Opdateret 9. aug 2022