Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Nej, toårig pige er ikke død efter at have fået Pfizers vaccine. Hendes journal er falsk

Faktatjek 5. jul 2021  -  3 min læsetid
This describes the image
Foto: En kun toårig amerikansk pige er død, efter hun blev vaccineret med Pfizer-vaccinen, lyder det igen og igen i opslag på sociale medier, videoer og hjemmesider, der henviser til en offentlig tilgængelig database. Jon Cherry/AFP/Ritzau Scanpix / Skærmbillede fra Facebook
  • En pige på kun to år døde, blot seks dage efter hun blev vaccineret mod covid-19, skriver flere brugere på sociale medier

  • De henviser til forskellige internetsider og en journal på en database, som den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA, blandt andet administrerer

  • Men FDA har gennemgået journalen og vurderet, at den er falsk. Den er derfor blevet fjernet fra databasen

En kun to år gammel pige er død efter at være blevet vaccineret med Pfizers coronavaccine.

Sådan lyder det i et facebookpslag, der henviser til en side kaldet Truth Unmuted, der igen henviser til en side kaldet TheCOVIDBlog.com. 

Flere andre opslag på Facebook rapporterer ligeledes om den toårige piges angivelige død og vedlægger, hvad der ligner en slags dødsattest for pigen. 

Både på internetsiderne og i dødsattesten kan man blandt andet læse, at pigen blev vaccineret med Pfizers vaccine 25. februar i år, og at hun døde 3. marts blot seks dage senere. Og det vækker altså vrede blandt flere af facebookbrugerne, at den lille pige tilsyneladende er død på grund af en coronavaccine. 

Men den toårige piges journal er falsk. Det oplyser det amerikanske lægemiddelagentur, U.S. Food and Drug Administration (FDA), til TjekDet. De har derfor fjernet journalen fra den database, hvor internetsider og facebookbrugere har fundet og viderebragt den.    

Artiklen fortsætter under billedet
 


Flere deler på Facebook påstanden om, at en toårig amerikansk pige er død blot seks dage efter at være blevet vaccineret med Pfizer-vaccinen. (Foto: Skærmbillede fra Facebook)


Flere tegn på opspind

Databasen, hvor pigens journal rigtigt nok fremgår, hedder Vaccine Adverse Event Reporting System (VAERS). Foruden FDA administreres databasen af den amerikanske sundhedsstyrelse, Center for Disease Control and Prevention (CDC).

TjekDet har derfor spurgt FDA og CDC, om de kan be- eller afkræfte, at den toårige pige er død, og at det skulle være fundet sted efter vaccination med Pfizers vaccine. CDC er ikke vendt tilbage på vores henvendelse, men FDA skriver i en mail:

"Ved en gennemgang af informationen i VAERS-journalen, som der henvises til ovenfor (pigens journal, red.), er journalen stemplet som falsk, og en proces er igangsat for at få den fjernet fra VAERS-databasen."

Journalen fremgår nu ikke længere af databasen, og der var da også flere tegn på, at den var fabrikeret.

Da opslagene blev skrevet, måtte børn under 16 år nemlig slet ikke få Pfizers vaccine. Og selvom Pfizer faktisk på det tidspunkt allerede havde testet deres vaccine på børn helt ned til seks måneder, begyndte forsøgene ifølge producenten selv først i marts i år. I den toårige piges journal stod der, at hun blev vaccineret 25. februar, hvilket altså var før Pfizer-forsøgenes start.

Fængselsstraf for falske indberetninger

I formularen på VAERS-databasen, hvor man indberetter en bivirkning, står der, at det giver bøde og fængsel efter amerikansk lov, hvis man bevidst indsender en falsk rapport med det formål at vildlede myndighederne.

Men ifølge det amerikanske faktatjekmedie Snopes er der intet, der forhindrer folk i at indberette falske, misvisende eller upræcise rapporter til VAERS-databasen. Faktisk er der eksempler på, at antivaccinegrupper som Children's Defense Fund har guidet deres følgere i at oprette en journal på VAERS for en måned senere selv at rapportere om en stigning i indberettede bivirkninger

TjekDet har spurgt både FDA og CDC, om de  ud over tilfældet med den toårige pige  har oplevet, at der indberettes falske journaler til VAERS, og hvad de kan gøre ved det, hvis det er tilfældet.

FDA svarer ikke direkte på TjekDets spørgsmål, men de erklærer som nævnt den toårige piges journal for falsk og henviser desuden til, at det er ulovligt at oprette en falsk journal. CDC har ikke besvaret TjekDets mail.

Dødsfald og vacciner

CDC har løbende undersøgt indberetninger i VAERS, siden amerikanerne 14. december påbegyndte deres covid-19-massevaccinationsprogram. I alt har de modtaget 5.718 indberetninger om dødsfald i VAERS-databasen og på den baggrund konkluderet, at der ikke er en beviselig sammenhæng til nogen af covid-19-vaccinerne.

 

Dog påpeger CDC i samme ombæring, at nylige rapporter indikerer en mulig sammenhæng mellem Johnson & Johnson-vaccinen og alvorlige blodpropper, som i visse tilfælde har været dødelige.

 

I Danmark har Lægemiddelstyrelsen i alt modtaget og behandlet 104 indberetninger om dødsfald efter covid-19-vaccination. Et enkelt af disse kan ifølge Lægemiddelstyrelsen kobles til en vaccine. Der var tale om en 60-årig kvinde, som døde af en blodprop efter at være blevet vaccineret med vaccinen fra AstraZeneca. 

 

Kilder: CDC, Lægemiddelstyrelsen og DR

Opdateret 5. jul 2021