Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Facebook og Twitter lukker ned for amerikansk påvirkningskampagne

Indsigt 25. aug 2022  -  2 min læsetid
Tjekdet
Både Meta, der ejer Facebook og Instagram, og Twitter har inden for de seneste måneder sat en prop i en pro-vestlig påvirkningskampagne rettet mod Mellemøsten og Asien. Foto: Lobo Studio Hamburg/Pixabay
  • Facebook, Instagram og Twitter har lukket ned for en amerikansk, digital påvirkningskampagne

  • Et netværk af brugerprofiler spredte systematisk opslag om den amerikanske regerings holdning til krigen i Ukraine

  • Det er et brud på de sociale mediers regler om "koordineret adfærd"

Skrevet af: Thomas Hedin

En række brugerprofiler på Facebook, Instagram og Twitter er blevet lukket ned, fordi de har deltaget i en påvirkningskampagne rettet mod andre brugere af de sociale medier i Mellemøsten og Asien for at fremme amerikanske interesser.

Det fremgår af en rapport fra analysebureauet Graphika og det amerikanske Stanford Universitet, skriver avisen Washington Post

Den digitale kampagne har angiveligt spredt amerikanske og allieredes holdninger til internationale politiske spørgsmål med det formål at påvirke den politiske debat i Rusland, Kina og Iran og dermed skabe en opposition til de tre landes regeringer, skriver avisen.

Ifølge analysebureauet og universitetet har kampagnen blandt andet forsøgt at sprede den amerikanske og vestlige landes fortælling om den russiske invasion i Ukraine.

Det hører til sjældenhederne, at Meta, der ejer Facebook og Instagram, og Twitter kan berette om pro-vestlige påvirkningskampagner, der er i strid med de sociale mediers regler, og derfor lukker dem ned.

Tjekdet
Rapporten "UNHEARD VOICE - Evaluating five years of pro-Western covert influence operations" giver en række eksempler på opslag fra påvirkningskampagnen. Til venstre: Et opslag om russisk imperialisme i Centralasien. Til højre: Et opslag om, at Rusland kalder sine tropper i de russisk-besatte regioner i Ukraine for ​​fredsbevarende. Foto: Analysebureauet Graphika og det amerikanske Stanford Universitet


Begge techvirksomheder bruger mange penge på at afsløre især russiske desinformationskampagner på deres platforme.

En talskvinde fra Meta bekræfter over for Washington Post, at virksomheden for nylig har fjernet et netværk af konti på deres sociale medier, der formidler pro-amerikanske politiske holdninger. Det sker efter brud på platformenes regler om “koordineret ikke-autentisk adfærd”. 

Ifølge Meta er det første gang, at virksomheden fjerner et helt netværk af brugerprofiler, der formidler den amerikanske regerings politiske holdninger, skriver Washington Post.

Twitter har afvist at kommentere sagen, men ifølge analysebureauet og universitetets rapport har Twitter tidligere oplyst, at brugerprofilerne overtrådte det sociale mediers regler om “platformsmanipulation og spam”.

Rapporten konkluderer i øvrigt også, at kampagnen ikke ligefrem har været en succes, da antallet af delinger og likes på kampagnens opslag på de sociale medier har været begrænset.

Nedlukningen af profilerne er angiveligt sket i juli og august. 

Hvad er en digital påvirkningskampagne

Påvirkningskampagner har som regel til formål at påvirke typisk politiske beslutningsprocesser i et land ved hjælp af propaganda
 

Et land forsøger dermed at fremme regeringens politiske holdninger og udenrigspolitiske mål i et andet land
 

Propagandaen kan bestå af både sand og falsk information, som typisk spredes via 'falske' medier og/eller på sociale medier
 

Påvirkningskampagnen har ofte til formål at skabe splid, mistro og uro blandt befolkningen i landet eller landene, der er målet for kampagnen
 

I de senere år er afsløret adskillige små og store påvirkningskampagner, der har haft pro-russisk udgangspunkt

Opdateret 25. aug 2022