Deepfakes af kendte erhvervsmænd lover vejen ud af den økonomiske krise

Fup og spam 26. aug 2025  -  4 min læsetid
Tjekdet
Christian Stadil er en af de danske erhvervsfolk, der udnyttes i deepfake-annoncer for falske investeringsplatforme, der skal franarre brugere på sociale medier penge. Foto: Rasmus Mogensen
  • Jesper Buch og Christian Stadil reklamerer i videoer på Facebook for deres egne investeringsplatforme, der skal give den almindelige dansker mulighed for at tjene flere penge.

  • Ifølge videoerne er det ikke nødvendigt at have tidligere investeringserfaring, og de kendte erhvervsmænd lover, at de personligt vil garantere for sikkerhed og transparens. 

  • Videoerne linker til en B.T.-artikel, der går i dybden med platformens mange muligheder.

  • Det er, som det lyder: for godt til at være sandt. Videoerne er såkaldte deepfakes og B.T.-artiklerne er falske.

“Jeg har selv set, hvordan hårdtarbejdende danskere mister håbet, mens banker og selskaber fortsætter med at tjene milliarder. Det er derfor, jeg valgte at åbne døren til noget helt nyt.”

Udmeldingen kommer fra den kendte iværksætter og eks-løve Jesper Buch i en annoncevideo, der lige nu florerer på Facebook (arkiveret her). Her præsenterer han sin nye investeringsplatform, Flow Trade AI, der skal hjælpe almindelige danskere under “krisen”. 

Og resultaterne taler for sig selv, “I løbet af få uger har folk tjent alt fra syv tusind til toogtyve tusind kroner om ugen hjemmefra.”, fremgår det af videoen.

En idé så god, at den også har optaget erhvervsmand og løvekollega Christian Stadil, som i en anden Facebook-video i mistænkelig grad promoverer det helt samme. “Det er en teknologisk løsning skabt til at give dig mere kontrol over din økonomi,” forklarer han om sit eget program.

Det lyder som en spirende konkurrence mellem de to pensionerede løver, men sådan forholder virkeligheden sig ikke. Videoerne er såkaldte deepfakes. En teknologi, der benytter kunstig intelligens til at konstruere falske videoer. 

Null

Falske videoer med såkaldte ‘deepfakes’ af kendte erhvervsmænd florerer lige nu på Facebook. Med løftet om nemme penge prøver de at få danske brugere til at opgive deres kontaktinformationer. Foto: Skærmbillede fra Facebook 

Kendte misbruges for troværdighed

Jesper Buch og Christian Stadil er i denne sammenhæng ofre for et svindelnummer, som TjekDet flere gange har afdækket

Svindlerne bruger kunstig intelligens til at konstruere falske, men realistiske, videoer. De misbruger og manipulerer kendte menneskers ansigter og stemmer til at styrke troværdigheden og øge chancerne for, at du udleverer dine oplysninger.

Svindlerne vil gå langt for at opbygge din tillid. I den ene video lover Christian Stadil, at han personligt har sikret, “at sikkerhed og transparens er i top, og du kan hæve dine penge igen, hvis du ønsker det.” 

Null

I den ene video garanterer Christian Stadil, at dine penge er i sikre hænder hos hans firma. Foto: Skærmbillede fra Facebook. 

Formatet i begge reklamevideoer er det samme. Det starter som et klassisk nyhedsindslag med en vært, der ukritisk roser investeringsplatformen. Her er den ene vært en AI-genereret udgave af TV 2-vært Ditte Haue. 

Derefter følger sekvensen med Christian Stadil eller Jesper Buch, der gestikulerer og forklarer med deres tilsyneladende egne stemmer og udtryk. Efter flere roser fra de manipulerede nyhedsværter slutter videoerne med en nedtælling og teksten: “The offer is valid for 10 minutes. Urgently click on the link below.” - som kan oversættes til: “Tilbuddet gælder i 10 minutter. Skynd dig at klikke på linket nedenfor.”. 

Falsk artikel kopierer B.T.

Linket til videoen med Christian Stadil fører til en falsk B.T.-artikel med overskriften "20.000 kr om ugen uden erfaring? Sådan har 10.000 danskere allerede udnyttet Jesper Buch's projekt – og hvorfor bankerne er imod det?" 

Artiklen har altså byttet Christian Stadil ud med kollegaen, Jesper Buch. I videoen med Jesper Buch findes der ikke noget aktivt link, men sandsynligvis har også denne video ledt til samme side som Christian Stadil. 

Det er langt fra første gang, at svindlere misbruger danske medier til at skabe falsk tryghed. Alene i sidste uge afslørede TjekDet misbrug af Jyllands-Posten i forbindelse med investeringssvindel.

Den falske B.T.-artikel handler om investeringsplatformen, Flow Trade AI, som Jesper Buch ifølge artiklen står bag. Der er dog intet i vores research, der viser, at Jesper Buch eller Christian Stadil er, eller har været, involveret i en virksomhed under dette navn. 

I artiklen er Flow Trade AI beskrevet som værende under tilsyn af Finansministeriet og Danmarks Nationalbank, og de to instansers logoer indgår i artiklen som verificering. Hverken Finansministeriet eller Danmarks Nationalbank har dog verificeret Flow Trade AI. Det hele skal få dig til at udfylde kontaktformularen nederst i artiklen.

Under kontaktformularen er der et kommentarspor med dansk-lydende profiler, der alle sammen priser programmet, og beskriver deres økonomiske gevinster. 

Freja Hansen: Jeg har prøvet mange platforme før, og jeg er blevet meget glad for den her. Platformen virker, og det har givet mig ekstra indkomst. Jeg har allerede tjent 14.000 kr.

Oliver Sørensen: Jeg var bange for, at jeg ikke ville kunne hæve pengene, og at det ville vise sig at være en løgn. Men da jeg så støtten fra Finansministeriet og banken, besluttede jeg mig for at tage chancen, og det viste sig at være rigtigt.

Tilmeld dig TjekDets nyhedsbrev

Slået op af mystiske Facebooksider 

Videoerne på Facebook er ikke slået op af kendte medier, men derimod Facebooksiderne DK TV og All About News. Selvom navnene lyder troværdige, er de mistænkelige af flere årsager. De har begge blot 12 følgere, hvoraf flere af de samme profiler går igen. 

Ingen af siderne har opslag, der ellers relaterer sig til videoerne, og de er begge oprettet i foråret 2022. DK TV skiftede navn til det nuværende den 9. august i år, hvilket indikerer, at siden er lavet til formålet. 

I Metas annoncebibliotek kan vi se, at DK TV tidligere har udsendt reklamer med både Jesper Buch og Christian Stadil. Det er derfor nærliggende, at begge deepfake-videoer har samme bagmand. 

Videoerne af Christian Stadil og Jesper Buchs florerer heller ikke som normale opslag. De er udsendt som betalte annoncer. Det giver bagmanden mulighed for at prioritere en meget specifik målgruppe på Facebook, der med Christian Stadil-reklamen hos DK TV har været: Danmark, 30-64 år. 

De AI-genererede deepfake-videoer bliver hele tiden bedre og mere livagtige. Der er flere ting, du kan være opmærksom på, når du skal identificere en deepfake-video. I tilfælde som dette, hvor stemmerne efterligner virkelighedens Jesper Buch og Christian Stadil, kan der være ord, særligt talord, som bruges forkert eller udtales med en anden ordlyd. Det sker også flere gange, at mundens bevægelser ikke følges med stemmen. 

I videoerne har gestikken også en svingende kvalitet, hvor særligt Jesper Buch bevæger sig mekanisk og unaturligt.

TjekDet har flere gange skrevet om de livagtige, falske vidoer: AI-videoer er blevet ultrarealistiske og sværere at gennemskue.

Er du i tvivl, om en hjemmeside er sikker at bruge, kan du med fordel slå den op på tjekpånettet.dk. Her vil det ofte fremgå, om en hjemmeside er markeret som indeholdende malware, phishing eller svindel.

Er du faldet i fælden og har oplyst dine kreditkortoplysninger til svindlerne, bør du kontakte din bank.

Hvis du kan lide TjekDets artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her. Du kan også tilmelde dig TjekDets gratis nyhedsbreve, hvor vi tipper dig om vores seneste faktatjek, advarer om digital svindel og deler seneste nyt om mis- og desinformation – direkte i din mailindbakke. Tilmeld dig nyhedsbrevene her.

Opdateret 26. aug 2025