Efter TjekDets artikler: Læger bør overveje deres rolle i markedsføring, understreger Lægeetisk Nævn

Indsigt 4. jul 2025  -  3 min læsetid
Tjekdet
I en meddelelse fra Lægeetisk Nævn, som Lægeforeningen har sendt ud til deres medlemmer, understreges det, at læger på sociale medier har et særligt ansvar. Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix
  • Lægeetisk Nævn understreger for Lægeforeningens medlemmer, at de bør passe på deres rolle som læge, når de indgår i virksomheders markedsføring. 

  • Opfordringen kommer efter at TjekDet den seneste tid har sat fokus på tvivlsomme webshops, der hyrer læger til at anbefale deres produkter med sundhedseffekter, der ikke er dokumentation for.

Tilmeld dig TjekDets nyhedsbrev

Pas på din rolle som læge, hvis du går i gang med sociale medier og markedsføring.

Sådan lyder det fra Lægeetisk Nævn i en meddelelse, som Lægeforeningen har sendt ud til deres medlemmer. 

 

Opfordringen sendes ud til lægerne efter TjekDets afdækning af, at en række webshops som led i deres markedsføring har hyret læger til at anbefale deres produkter med sundhedsfordele, der ingen dokumentation er for.

 

Efter TjekDets artikler tydeliggør Lægeetisk Nævn, at læger bør tænke sig rigtig godt om, inden de bevæger sig ud i at lave reklame for virksomheder.

Principper skal følges

Som medlem af Lægeforeningen er man underlagt foreningens etiske principper

 

Når det handler om sociale medier og markedsføring, handler det især om princip nummer 23, skriver Lægeetisk Nævn:

 

“Læger skal bevare sin uafhængighed og kommunikere åbent om situationer, hvor lægens personlige værdier eller interesser kunne influere lægens dømmekraft. Lægen må ikke i sin lægerolle reklamere for lægemidler eller varer, der angives at have helbredende eller forebyggende virkning,” lyder det i Lægeforeningens etiske princip nummer 23.

 Netop produkter, der hævdes at have en helbredende virkning, har TjekDet vist adskillige eksempler på i  artikelserien om  webshops, som overtræder markedsføringsloven med tvivlsomme produkter og falske anmeldelser. Flere af dem bruger læger i deres markedsføring, som de har hyret til at optræde i annoncevideoer, hvor de lovpriser produkterne.

 

Det gælder blandt andet virksomheden Showerlabs, som TjekDet kunne afsløre i at promovere deres brusehoved med sundhedseffekter uden dokumentation - blandt andet, at det filtrerende brusehoved kunne afhjælpe hudsygdomme som akne og psoriasis. Udokumenterede påstande, der blev bakket op af en smilende læge i kittel flere steder i virksomhedens omfattende annoncering. 

 

Det gælder også virksomheden NordicSculpt, som i deres markedsføring har hyret en angiveligt autoriseret læge fra Albanien til at promovere produktet, og virksomheden Nordic Revive, som i annoncevideoer har gjort brug af en praktiserende læge til at promovere en knæmaskine med en smertelindrende effekt, de ikke kunne fremvise dokumentation for.

 

Disse læger har altså - i deres lægerolle - reklameret for varer, der angives at have helbredende virkninger, hvilket, ifølge meddelelsen, strider mod Lægeforeningens etiske principper.

 

Tilmeld dig TjekDets nyhedsbrev

Tillid og autoritet i fare

I meddelelsen fra Lægeetisk Nævn beskrives det også, hvorfor det er vigtigt, at læger gør sig overvejelser om deres optræden i virksomheders markedsføring. 

 

“Formålet med princip nr. 23 er netop at sikre, at lægens rolle forbliver entydig og utvetydig. Det handler om at beskytte både din faglige autoritet og din uvildighed – fordi tilliden til dig som læge og til sundhedsvæsenet generelt, ellers risikerer at blive svækket,” lyder budskabet fra Lægeetisk Nævn.

 

Lægens rolle i samfundet er særlig og betroet, og den hviler på patienternes tillid til lægens faglighed og dømmekraft, skriver nævnet. Derfor må der ikke kunne sås tvivl om uvildigheden og hvorvidt, en anbefaling udspringer af sundhedsfaglige eller kommercielle interesser. 

 

Ifølge Lægeetisk Nævn er det vigtigt, at man som forbruger eller patient kan stole på, at en læges anbefalinger stammer fra faglig viden og ikke reklamehensyn. Ofte kan reklamer for produkter, der påstås at have medicinske eller farmaceutiske egenskaber, især påvirke sårbare forbrugere og få dem til at købe produkter, der ikke er fagligt begrundede, skriver foreningen.

 

Samme pointe pegede Forbrugerrådet Tænk på i forbindelse med TjekDets artikel om Showerlabs:


“Når man markedsfører sig om sundhed, taler man ofte til en mere sårbar forbrugergruppe. Det gør, at vi ser skærpet på det i forhold til andre typer forbrugervejledning,” sagde seniorjurist Marie Frank-Nielsen til TjekDet.

Lægeetisk Nævn giver Lægeforeningens medlemmer en simpel rettesnor, hvis de er i tvivl:

 

“Hvis der er risiko for, at din uvildighed bringes i tvivl - og at tilliden til dig som læge kan blive skadet - bør du afholde dig fra at anbefale det pågældende produkt.”

 

Denne artikel er en del af en artikelserie om bedrag i forbindelse med online-handel. Du kan finde alle artikler i serien Bedraget i din kurv - når webshoppen snyder her.

 

Vil du læse mere om digital svindel, kan du finde alle TjekDets tidligere artikler om emnet her - herunder vores afdækning af såkaldt kendissvindel på Facebook, hvor brugere lokkes til at investere på falske investeringsplatforme og vores afsløring af et dansk netværk af såkaldte spoofere, der ringer direkte til deres ofre under dække af at være myndigheder eller bankansatte.

Du kan også tilmelde dig TjekDets gratis nyhedsbreve, hvor vi tipper dig om vores seneste faktatjek, advarer om digital svindel og deler seneste nyt om mis- og desinformation - direkte i din mailindbakke. Tilmeld dig nyhedsbrevene her.

Opdateret 4. jul 2025