Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Vaccinekritiker overfuser sundhedspersonale landet over med forkert påstand om 83.000 dødsfald

Faktatjek 22. dec 2022  -  9 min læsetid
This describes the image
I løbet af december har Kent Nielsen, der er medlem af det politiske parti Frihedslisten, besøgt talrige vaccinationssteder i Danmark, hvor han har anklaget de ansatte for at medvirke til at slå 83.000 mennesker ihjel. Besøgene har han filmet og lagt på Facebook. Foto: Skærmbilleder af facebookvideoer
  • 83.000 danskere er døde inden for en måned efter, de har fået en vaccination mod coronavirus. Dermed kan det konkluderes, at coronavaccinerne er dødelige

  • Sådan kan man både høre og læse flere steder på hjemmesider og sociale medier. Særligt en række facebookvideoer, der er filmet på danske vaccinationssteder har tiltrukket sig opmærksomhed

  • Men 83.000 danskere er ikke døde kort efter vaccination. Tallet angiver i stedet, hvor mange der samlet set er døde, efter de er blevet vaccineret i en knap toårig periode

Den 8. december går en mand med hastige skridt ind på et vaccinationssted i Kolding, hvor borgere i byen kan blive vaccineret mod covid-19. Det er tydeligt chokerede ansatte, der møder ham, da han med høj røst udbryder:

“Goddag! Jeg kommer for at fortælle jer, at I er med til at skade og dræbe borgere i det her land.” 

Det hele udspiller sig i en video, der blev set flere end 25.000 gange på Facebook, inden den blev fjernet.

This describes the image
På et vaccinationssted i Koldning er det to tydeligt overraskede ansatte, der af Kent Nielsen får at vide, at de medvirker til at skade og dræbe danske borgere. Videoen var set flere end 25.000 gange, inden den blev fjernet. Flere videoer fra andre vaccinationssteder er fortsat at finde på Facebook. Foto: Skærmbillede af facebookvideo

Manden bag kameraet hedder Kent Nielsen. Han er medlem af og tidligere folketingskandidat for det politiske parti Frihedslisten, der siden 2021 har markeret sig som kritikere af coronahåndteringen, coronavaccinerne og som systemkritikere i mere generel forstand. 

“Mere end 83.000 borgere i Danmark er døde inden for en måned af enten første, andet eller tredje stik. I er medskyldige i folkemord, og I er landsforrædere,” fortsætter Kent Nielsen i videoen.

Det er ikke den eneste gang, Kent Nielsen er på korstog i vaccinekritikkens navn. Allerede dagen efter sit besøg på vaccinestedet i Kolding besøger han et vaccinationssted i Esbjerg, hvor han også anklager en ansat for at have medvirket til, at flere end 83.000 danskere er døde. Det samme gør han i både Tønder, Næstved og Nyborg i dagene efter, ligesom han nævner tallet på besøg i Aabenraa, Vejle og Aarhus. 

For at beskytte personalet på vaccinestederne, der filmes i videoerne, linker vi ikke til dem her.

This describes the image
Flere steder på internettet findes en video optaget under valgkampen, hvor Kent Nielsen på en rasteplads i Tappernøje konfronterer statsminister Mette Frederiksen (S) med de angiveligt 83.000 døde danskere. “Har du en kommentar til de 83.000, der er døde af den påståede coronavaccine?” spørger han, mens han bevæbnet med sit kamera følger efter statsministeren over en parkeringsplads. Foto: Skærmbillede af video fra Youtube

Men 83.000 er ikke døde af at blive vaccineret mod covid-19. Og der er heller ingen dokumentation for, at 83.000 er døde inden for 30 dage efter vaccination. 

I virkeligheden er der tale om det samlede dødstal blandt vaccinerede i en knap toårig periode.

Forkerte tal

Påstanden om, at 83.000 danskere skulle være døde efter vaccination, optræder første gang i en analyse udarbejdet af Max Schmeling, der er cand.merc. i logistik og selvstændig statistiker.

I analysen opsummerer han, hvor mange danskere der i perioden 1. december 2020 til 30. september 2022 er døde inden for en måned efter, de er blevet vaccineret. Og på den baggrund konkluderer han, at coronavaccinerne er farlige.

“Resultaterne dokumenterer helt uden for nogen som helst tvivl, at covid-19-vaccinerne er skadelige og drastisk øger sandsynligheden for at dø indenfor 30 dage, efter man er vaccineret,” skriver han.

Men analysen, han udgav på sin profil på det sociale medie Telegram den 14. oktober, er misvisende, beklager Max Schmeling selv til TjekDet. Han peger på, at det skyldes fejlkommunikation fra Statens Serum Institut (SSI), som har leveret tallene. Og det er også rigtigt.

TjekDet har set dele af Max Schmelings korrespondance med SSI i forbindelse med hans anmodning om aktindsigt, og her skriver seruminstituttet ganske rigtigt, at tallene i opgørelsen dækker over personer, der er døde inden for 30 dage efter vaccination. De beklager efterfølgende fejlen overfor TjekDet.

Men det er altså ud fra den fejlagtige oplysning, Max Schmeling konkluderer i sin analyse, at 83.000 er bemærkelsesværdigt mange dødsfald kort efter vaccination, når det samlede antal døde i de 22 måneder, han har undersøgt, er 106.473

Det svarer til, at flere end otte ud af ti dødsfald i Danmark skulle have fundet sted, 30 dage efter en person er blevet vaccineret mod covid-19.

Ifølge Max Schmeling retter seruminstituttet dog senere sit svar til ham, da han bemærker, at analysens resultater næsten er for bemærkelsesværdige. Rigtignok er godt 83.000 danskere døde, efter de er blevet vaccineret i den pågældende periode, men de er ikke nødvendigvis døde inden for 30 dage efter vaccination. Det bekræfter SSI også overfor TjekDet.

 

“Jeg synes selv, at fejlen er frustrerende, for jeg vil jo gerne levere så retvisende beregninger som overhovedet muligt,” siger Max Schmeling.

Bringer rettelse på Telegram

Max Schmeling fortæller til TjekDet, at han oplyser om fejlen på Telegram, så snart han bliver bevidst om, at der er sket en misforståelse. I første omgang skriver han dog blot den 17. oktober, at han er blevet i tvivl om tallene, og at han har henvendt sig til SSI for at få opklaret, om der er sket en fejl.

“Jeg poster her lige så snart, vi har fået svar,” skriver han.

This describes the image
Den 17. oktober skriver Max Schmeling på sin Telegram, at han er blevet opmærksom på, at der muligvis er fejl i SSI's tal. Han skriver, at han har henvendt sig til seruminstituttet for at få opklaret, om det er tilfældet, og at han vender tilbage, når han har fået svar. Han oplyser selv, at han får svar 31. oktober, hvor det bekræftes, at der er sket en fejl. Alligevel følger han ikke op på Telegram før 13. december, hvor TjekDet henvender sig til ham. Foto: Skærmbillede af Telegram

Han oplyser til TjekDet, at han får svar fra SSI den 31. oktober. Alligevel følger han først op på Telegram den 13. december efter TjekDets henvendelse. Nu skriver han, at han har “fået svar fra SSI om at de tal, som vi blev fortalt var antallet af døde inden for 30 dage efter vaccination, i stedet var de samlede tal.” Derfor er konklusionen i hans analyse forkert, skriver han.

Den melding har blandt andre Kent Nielsen reageret på.

“Jeg tror ikke en skid på nogen jordisk myndighed nogensinde igen. Der er langt mere end 83.000 døde og langt mere end 190.000 skadede. De kan stikke deres tal skråt op,” skriver han den 13. december i kommentarsporet til Max Schmelings telegrambesked.

I de følgende dage fortsætter Kent Nielsen med at turnere med budskabet om de 83.000 dødsfald på flere af landets vaccinationssteder.

Og Max Schmeling mener også stadig, at der er god grund til at stille kritiske spørgsmål om vaccineindsatsen.

“Tallene giver stadig begrundet mistanke om, at vaccinerne kan have en akkumulerende skadevirkning,” siger han til TjekDet.

Og efter at have beklaget de forkerte tal, svarer han også Kent Nielsen på Telegram, at “selvom jeg gætter på et lidt lavere tal end dig, er jeg heller ikke i tvivl. Der er et meget betragteligt antal døde.”

Få dødsfald knyttes til vaccination

Det er Lægemiddelstyrelsen, der står for at overvåge bivirkninger af lægemidler, der anvendes i Danmark - herunder også coronavaccinerne.

Lægemiddelstyrelsen modtager blandt andet indberetninger om dødsfald efter vaccination. Dødsfaldene kan være indberettet af sundhedspersoner såsom læger eller af andre - eksempelvis pårørerende til de afdøde - der mener, at der er grund til at undersøge, om et dødsfald skyldes vaccination.

I skrivende stund har styrelsen modtaget 148 indberetninger vedrørende afdøde personer, der er vaccineret med vaccinen fra Pfizer. I 146 af de tilfælde er det styrelsens vurdering, at det er “mindre sandsynligt”, at vaccinationen har haft betydning for dødsfaldene. I de resterende to tilfælde har det ikke været muligt at vurdere, om dødsfaldet skyldes vaccination eller sygdomsforhold hos de afdøde.

Lægemiddelstyrelsen har desuden modtaget 21 indberetninger om dødsfald blandt afdøde, der blev vaccineret med vaccinen fra Moderna inden deres død. I 18 af tilfældene er styrelsens vurdering, at det er “mindre sandsynligt”, at vaccinationen har haft betydning for dødsfaldene, mens det i de resterende tre tilfælde ikke har været muligt at fastslå, om vaccinen eller sygdom lå til grund.

Vaccinen fra AstraZeneca er den eneste af de tre, hvor Lægemiddelstyrelsen har fundet en forbindelse mellem vaccination og dødsfald. I to tilfælde vurderes det, at vaccinen har forårsaget blodpropper, der har medført dødsfald.

Kent Nielsen holder fast

TjekDet har spurgt Kent Nielsen, hvor han har fra, at 83.000 danskere er døde indenfor en måned af vaccination. Han bekræfter, at tallet stammer fra Max Schmelings rapport, og at han godt er klar over, at SSI har oplyst Max Schmeling, at dødstallene ikke er afgrænset til 30 dage efter vaccination.

Men du bruger tallet, også efter du har fundet ud af, at det er forkert?

“Ja, det kan du tro.”

Hvorfor?

“Det er ganske simpelt. Vi har en statsmagt, der ligesom alle andre statsmagter i verden nærmest har løjet om immunitet. Og så kommer de til at udgive de her drabstal, som jeg vil kalde dem - altså de 83.000. Og så kommer de og trækker i land bagefter. Jeg har svært ved at tage en stat seriøst, der lyver om immunitet i et helt år, sletter mails, sletter sms’er, lyver og bedrager og laver en kæmpe stor frygtspredning i Danmark om den her coronavirus, som egentlig er en almindelig forkølelse.”

Skal det forstås sådan, at du stadig tror på, at de 83.000 er antallet af mennesker, der er døde af vaccination, men at myndighederne forsøger at dække over det?

“Sådan kan man forstå det. Jeg mener, at tallet er langt højere.”

Ville det ikke være fair nok at nævne, når du bruger tallet, at SSI har sagt, at de dækker over, hvor mange der er døde i alt inden for en toårig periode?

“Det er jo ikke realistisk. I Danmark dør der flere end 83.000 mennesker på 22 måneder. Der er en markant overdødelighed i Danmark. Så deres undskyldning giver ingen mening.”

TjekDet har tidligere ad flere omgange faktatjekket påstande om, at coronavaccinerne har forårsaget overdødelighed i Danmark. I alle tilfælde har forskere afvist, at det forholder sig sådan.

Efter interviewet ringer Kent Nielsen tilbage til TjekDet og fortæller, at han nu har fået bekræftet, at de 83.000 angiver, hvor mange vaccinerede der samlet set er døde i perioden 1. december 2020 til 30. september 2022. Selvom han anerkender, at nogle kan være døde af andre årsager end vaccination, mener han alligevel, at tallet er bemærkelsesværdigt højt, siger han.

Det er ikke kun vaccinationssteders ansatte og landets statsminister, Kent Nielsen har overfuset som led i sit politiske arbejde. Bag sig har han flere episoder med overfusninger af danske politikere. På hans facebookprofil findes både videoer med Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF), Morten Messerschmidt (DF), Louise S. Egholm (V) og flere med Lars Løkke Rasmussen (M).

Særligt hårdt er han dog gået til tidligere sundhedsminister, Magnus Heunicke (S). I et interview på Facebook fra 14. november fortæller Kent Nielsen selv, at han er sigtet og skal i retten efter ved Folketingets åbning i 2020 at have sagt til Magnus Heunicke, at han burde “blive hængt i en lygtepæl” efter coronapandemiens afslutning.

Opdateret 23. dec 2022