Danskerne svindles i stort omfang af særlig type webshops, siger Forbrugerombudsmanden

Indsigt 27. okt 2025  -  4 min læsetid
Tjekdet
Foto: Shutterstock
  • Mange danskere svindles i øjeblikket af en række webshops, der hævder at være danske, og som reklamerer med varer af høj kvalitet, advarer Forbrugerombudsmanden.

  • I virkeligheden modtager forbrugerne varer fra udlandet, der er i ringe kvalitet og både dyre og besværlige at returnere.

  • Ifølge Forbrugerombudsmanden modtager de for tiden mange klager om de danskklingende webshops, som danskerne snydes af “i stort omfang”.

Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med markedsføring og forbrugerbeskyttende regler, modtager fortsat mange klager fra forbrugere over en bestemt type webshops, lyder det i dag fra den uafhængige myndighed i en pressemeddelelse.

Der er tale om en type webshops, som TjekDet også har advaret om i en række artikler. Deres navne indeholder ord som “København”, “Aarhus” og “Jensen” og giver forbrugerne indtryk af at høre hjemme i Danmark med danskklingende navne og priser, der er oplyst i danske kroner. Men når man modtager sine varer, der kan være alt fra tøj til smykker og boliginteriør, får man ikke det, butikkerne ellers lover. Varerne er i særdeles ringe kvalitet, og ønsker man som forbruger at returnere dem, skal pakken typisk sendes til en adresse i udlandet, hvor prisen for returnering er tæt på lige så høj som selve varernes pris.

De særlige webshops gør ofte storstilet brug af annoncering på Facebook - typisk med en sentimental historie om et ophørsudsalg, de er nødsaget til at gennemføre efter mange år som ejer af en familiedrevet, lille butik i eksempelvis Aarhus. Det viste TjekDets gennemgang af Metas annoncebibliotek tilbage i juni, hvor en analyse af ni webshops dokumenterede, at deres mere end 10.000 annoncer tilsammen var blevet eksponeret over 30 millioner gange i danskernes feed.

I pressemeddelelsen oplyser Forbrugerombudsmanden, at de modtager mange klager over den særlige type webshop. Klagerne sender Forbrugerombudsmanden videre til politiet, da der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse kan være tale om bedrageri.

Lukkes én svindelbutik, dukker nye op

Ifølge forbrugerombudsmand Torben Jensen er det vigtigt at undersøge hjemmesider, man ikke kender i forvejen, inden man foretager et køb.

“Det bliver stadig sværere at beskytte danske forbrugere mod svindel fra falske netbutikker. Selv når én svindelbutik lukkes, oprettes der blot en ny side under et andet navn. Derfor er det nødvendigt, at forbrugerne får gode vaner, når de handler på nettet - og bruger et par minutter på research, inden de gennemfører et køb fra en hjemmeside, de ikke kender,” lyder det fra Torben Jensen i pressemeddelelsen.

Ifølge Forbrugerombudsmanden er de falske webshops blevet mere avancerede end man før har set. De nye tendenser omfatter blandt andet, at hjemmesider i højere grad bruger AI-genererede danske anmeldelser og profilbilleder, misbruger kendte logoer og mærkningsordninger, bruger fiktive CVR-numre og skjuler deres domæneinformation, så det er vanskeligt for forbrugeren at finde frem til hvem, der står bag.

Gode råd til forbrugerne

Forbrugerombudsmanden kommer også med en række konkrete råd, man kan bruge, inden man handler på en webshop, man ikke har kendskab til i forvejen.

Forbrugerne skal eksempelvis være på vagt,  hvis stort set alle varer er på tilbud, hvis priserne er for gode til at være sande, eller hvis priserne er skæve beløb med decimaler. Skæve beløb kan nemlig betyde, at priserne er automatisk oversat fra fremmede valutaer. Ligeledes kan man holde øje med, om sproget er gebrokkent dansk.

Tilmeld dig TjekDets nyhedsbrev

Et andet af rådene fra myndigheden lyder på at undersøge webshoppens CVR-nummer og adresse. Webshops er forpligtet til at oplyse deres CVR-nummer, deres fysiske adresse og en mailadresse, man kan kontakte virksomheden på. Man kan undersøge, om det oplyste CVR-nummer stemmer overens med virksomheden på virk.dk. Ligeledes kan man undersøge, hvem der ejer en hjemmeside - for .dk-domæner på punktum.dk og for .com-domæner på who.is.

Forbrugerombudsmanden råder også til, at man læser webshoppens handelsbetingelser inden køb. I nogle tilfælde står det gemt langt nede i betingelserne, at varerne skal returneres til et hovedlager i udlandet, som kan ende med at koste forbrugeren dyrt.

Afsluttende kan det være en god idé at lave en googlesøgning på butikken og kigge efter, om andre forbrugere advarer mod svindel - dog mens man er opmærksom på, om anmeldelserne virker falske eller overdrevne og dermed kan risikere at være fabrikerede fra bagmandens side.

I forbindelse med TjekDets afdækning af webshops, der snyder, har vi også lavet en guide til, hvordan du undgår at blive snydt, når du handler på nettet.

Johansen, Olsen og Pedersen takker af

Som eksempler på de svindlende webshops nævner Forbrugerombudsmanden Pedersen-butik.dk, Elinakobenhavn.dk og Johansenmode.dk i deres pressemeddelse.

TjekDet har før skrevet om en webshop i samme kategori, der hed Theo & Liv Copenhagen. Historien lød, at de efter 27 år var nødsaget til at lukke deres lille, familiedrevne butik i København. Men siden var nyoprettet, der fandtes ingen fysisk butik og i virkeligheden var der tale om billige produkter fra Kina med bagmænd siddende i Holland.

Null

Olsen og Olsen er en af de mange hjemmesider, der annoncerer i stor stil på Facebook, hvor de hævder, at deres butik i Aarhus skal lukke. På hjemmesiden kan man spare op til 80 procent på massevis af varer. Foto: Skærmbillede.


Vi har også skrevet om en webshop, der gik under navnet Olsen og Olsen - angiveligt opkaldt efter ejerne, søskendeparret Frida og William Olsen, som med sine over 2.000 annoncer på Facebook og en falsk fortælling solgte dropshipping-varer til danskerne. En af danskerne, der endte med at købe fra webshoppen og blive slemt skuffet, var Christina Øllgaard fra Bornholm, der købte tre kjoler på et helt særligt tilbud. Kjoler, der viste sig at være i faldefærdig kvalitet og både besværlige og dyre at returnere.

Hvis du kan lide TjekDets artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her. Du kan også tilmelde dig TjekDets gratis nyhedsbreve, hvor vi tipper dig om vores seneste faktatjek, advarer om digital svindel og deler seneste nyt om mis- og desinformation – direkte i din mailindbakke. Tilmeld dig nyhedsbrevene her.

Opdateret 27. okt 2025